ارائه الگوی توسعه مشارکت های عمومی- خصوصی نظام سلامت از طریق گفتگوی دهان به دهان الکترونیکی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

هدف این پژوهش طراحی الگوی توسعه مشارکت‌های نظام سلامت از طریق بکارگیری گفتگوی دهان‌به‌دهان الکترونیکی است. این موضوع از مباحث روز و مورد توجه محققان و مدیران بخش‌های دولتی و خصوصی کشور است.

روش کار

این مطالعه از نوع کیفی و با استفاده از روش فراترکیب و تکنیک دلفی انجام شد. ابزار گردآوری داده‌ها، مطالعات کتابخانه‌ای و بررسی مقالات مرتبط با پیشینه پژوهش است. ابتدا اطلاعات و یافته‌های مرتبط از پایگاه‌های علمی معتبر داخلی و خارجی به روش فراترکیب استخراج، سپس از طریق پرسشنامه به نظرخواهی پنل خبرگان گذاشته شد. پس از دو مرحله نظرخواهی، یافته‌های اولیه پالایش و کد‌های غیرضرور ادغام یا حذف و در نهایت مولفه‌ها و شاخص‌های موثر بر توسعه مشارکت‌های نظام سلامت از طریق گفتگوی دهان به دهان شناسایی و دسته‌بندی ‌شدند.

یافته‌ها

از بین 66 کد اولیه استخراج شده به روش فراترکیب، پنل خبرگان به روش دلفی تعداد 36 شاخص نهایی را شناسایی و در قالب3 مقوله و 9 مولفه شامل؛ عوامل ایجاد با مولفه‌های (ساختاری و زمینه‌ای، اقتصادی و مالی، ارتباطی و تعاملی)، عوامل انتشار با مولفه‌های (سازمانی و نهادی، حقوقی و قراردادی، آگاه‌سازی و اعتمادسازی)، عوامل تاثیر با مولفه‌های (قانونی و نظارتی، فنی و تخصصی، مقبولیت و اثربخشی) دسته‌بندی کردند.

نتیجه‌گیری

در پژوهش حاضر، الگو و دیدگاه جدیدی در توسعه مشارکت‌های نظام سلامت از طریق گفتگوی دهان به دهان الکترونیکی ارایه شد تا از طریق بکارگیری ابزارهای جدید بازاریابی و تکنولوژی‌های روز، ظرفیت‌های عظیم اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بخش‌های دولتی، خصوصی و خیریه جهت توسعه بهداشت و درمان استفاده گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
99 تا 115
لینک کوتاه:
magiran.com/p2553594 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!