اطلاعات دارویی بیماران: وضعیت فعلی، چالش ها و فناوری اطلاعات

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

برگه ی راهنمای بیمار یا بروشور دارویی، رایج ترین فرمت قابل دسترس اطلاعات نوشتاری برای بیماران محسوب می شود که توسط کارخانجات داروسازی و تحت نظارت سازمان غذا و دارو تهیه و در داخل بسته بندی دارویی قرار داده می شود تا اطلاعات موثق در مورد دارو و دستورالعمل های لازم برای مصرف آن را در اختیار مصرف کننده قرار دهد. کاتالوگ های دارویی نیز برگه ی اطلاعات دارویی دیگری هستند که به دلیل محدودیت های زمانی و مشغله ی زیاد پزشکان، برای به روزرسانی دانش پزشکان در دسترس آنان قرار داده می شود تا در جریان آخرین تحولات دارویی قرار بگیرند. البته امروزه دنیای دیجیتال، ارایه ی خدمات دارویی را با تغییرات شگرفی مواجه کرده است. فناوری های نوین همچون اینترنت اشیاء، هوش مصنوعی، زنجیره ی بلوکی و رایانش ابری تکنولوژی های جدیدی هستند که آینده ی دارودرمانی را بسیار متحول خواهند کرد. تحول دیجیتال منجر به دارودرمانی دقیق، کاهش هزینه ها، صرفه جویی در زمان و نیروی انسانی، دسترسی به انعطاف بیشتر و کارآمدی بهتر در تمام فرایندها می شود. مقاله ی مروری حاضر در مورد وضعیت فعلی، چالش ها و ارتقاء اطلاعات برگه های راهنمای دارویی و اهمیت فناوری های نوین در عرصه ی اطلاع رسانی دارویی نگارش شده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
69 تا 82
لینک کوتاه:
magiran.com/p2554373 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!