ارتباط صفات آنتی اکسیدانی عصاره داینوفلاژله ی همزیست .Symbiodinium sp تحت عوامل فیزیکوشیمیایی طی فصول مختلف در خلیج های فارس و عمان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

سفید شدن مرجان ها، از بین رفتن جلبک های همزیست داینوفلاژله Symbiodinium sp. و یا رنگدانه های ریز جلبک فتوسنتز کننده از میزبان مرجانی آن ها در چند دهه اخیر به دلیل افزایش دمای آب دریا و تغییرات فاکتورهای فیزیکوشیمیایی به یک اتفاق عادی تبدیل شده است. بررسی حساسیت به سفید شدن در مرجان ها، فیزیولوژی جلبک همزیست و ظرفیت آن برای مقابله با استرس غیر زیستی امری ضروری است. استرس اکسیداتیو با توجه به اینکه می تواند از اختلال عملکرد فتوسنتزی ناشی از دما و سایر فاکتورهای فیزیکوشیمیایی ناشی شود از اهمیت ویژه ای برخوردار است. هدف از این مطالعه مقایسه اثرات فاکتورهای فیزیکوشیمیایی بر عملکرد فتوسنتزی داینوفلاژله Symbiodinium sp. همزیست با شقایق دریایی Stichodactyla haddoni در خلیج فارس و خلیج عمان است. برای تعیین اینکه آیا Symbiodinium sp. همزیست کشت شده دارای حساسیت های متفاوتی نسبت به استرس اکسیداتیو است یا خیر و آیا فصل زمستان و تابستان بر استرس اکسیداتیو و مقابله با آن نقش دارد از تست DPPH و روش احیای یون فریک (FRAP) استفاده شد و فاکتورهای فیزیکوشیمیایی از طریق دستگاه پروتابل HQ40D اندازه گیری شد. همچنین داده های هوا (سرعت باد) از وب سایت www.irimo.ir دریافت شد. آنالیز آماری از طریق آنالیز واریانس یک طرفه در سطح 05/0 و تجزیه و تحلیل نقشه حرارتی انجام شد. نتایج نشان داد که بیشترین ظرفیت آنتی اکسیدانی عصاره Symbiodinium sp. در ساحل چابهار در فصل زمستان μgr/ml 135/768: (IC50) و کمترین ظرفیت آنتی اکسیدانی آن در ساحل چابهار در تابستان (μgr/ml 349/090C50): است. احیا یون فریک عصاره های Symbiodinium sp. بیشترین مهار را در مقایسه با آسکوربیک اسید در غلظت mg/ml 2 (0.297) و کمترین مهار را در غلظت mg/ml 0.063 (0.015) در ساحل چابهار در فصل زمستان نشان داد.

زبان:
فارسی
صفحات:
27 تا 44
لینک کوتاه:
magiran.com/p2555641 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!