بررسی عوامل محیطی موثر بر فراوانی و تنوع زیستی ماهیان رودخانه دینورآب، استان کرمانشاه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

پژوهش حاضر با هدف بررسی تنوع زیستی ماهیان و فاکتورهای محیطی موثر بر آن در رودخانه دینور (استان کرمانشاه) به اجرا درآمد. برای این منظور، در تیرماه 1397 در 6 ایستگاه از ماهیان منطقه نمونه برداری انجام شد. علاوه بر این، شاخص های فیزیکوشیمیایی و تنوع زیستی ماهیان تعیین شدند. به منظور تعیین عوامل محیطی موثر بر شاخص های تنوع زیستی و گونه های ماهی از آنالیز  تحلیل افزونگی (CCA) استفاده شد. بر اساس نتایج، در مجموع، 2543 نمونه ماهی از رودخانه دینور صید شدند که متعلق به 20 گونه بودند. اغلب گونه های ماهی به خانواده کپورماهیان (Cyprinidae) تعلق داشتند. گونه های شاه کولی سلال (Alburnus sellal) و سیاه ماهی خال دار (Capoeta trutta) به ترتیب بیشترین (با 1358 نمونه) و کمترین فراوانی (با 1 نمونه) را در رودخانه دینور به خود اختصاص دادند. در این مطالعه، قطر متوسط سنگ بستر با ضریب 0.65، سرعت جریان آب با ضریب 0.60 و کل مواد جامد محلول (TDS) با ضریب 0.520 به عنوان موثرترین متغیرهای محیطی بر فراوانی ماهیان در رودخانه دینور شناخته شدند. علاوه بر این، در بین فاکتورهای محیطی مورد مطالعه، عرض رودخانه با ضریب 0.64، عمق با ضریب 0.58، هدایت الکتریکی (EC) با ضریب 0.44 و کل مواد جامد محلول (TDS) با ضریب 0.42 سهم قابل توجهی در تنوع گونه ای ماهیان رودخانه دینور داشتند.

زبان:
فارسی
صفحات:
87 تا 95
لینک کوتاه:
magiran.com/p2555645 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!