تاثیر شاخص های فضای کسب و کار بر احتمال تقلب در صورت مالی شرکت ها پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

میزان دقت و صحت اطلاعات مالی افشا شده توسط شرکت ها اصلی ترین منبع اطلاعاتی سرمایه گذار برای اتخاذ تصمیمات سرمایه گذاری است. از این رو هر گونه تقلب در ارایه گزارش های مالی باعث هدایت نامطلوب منابع مالی و تصمیمات غیربهینه در سرمایه گذاری می شود. مطالعات تجربی پیش بینی تقلب در گزارش های مالی بر متغیرهای سطح شرکتی متمرکز بوده اند و از متغیرهای فضای کسب و کار غفلت کرده اند. از اینرو در این مطالعه، نقش فضای کسب و کار بر احتمال تقلب در صورت مالی 120شرکت پذیرفته شده در بورس و اوراق بهادار طی دوره ی زمانی 1392-1398 با استفاده از رویکرد رگرسیونی لاجستیک بررسی شده است. نتایج نشان داد الگوی لاجیت برآورد شده حدود 59/25 درصد از تغییرات نسبت احتمال وقوع تقلب در گزارش های مالی به عدم وقوع آن را توضیح می-دهد. همچنین از بین 9 متغیر فضای کسب و کار دو متغیر درامد سرانه و نرخ ارز بازار آزاد تاثیر معناداری بر احتمال تقلب در گزارش مالی شرکت ها دارند و با افزایش یک درصدی در درآمد سرانه، احتمال تلقب در گزارش های مالی 5232/0 درصد کاهش و با افزایش نرخ ارز در بازار آزاد نیز احتمال تقلب در گزارشات مالی شرکت های مورد بررسی به میزان 4338/0 درصد افزایش پیدا می کند. این نتایج نشاندهنده ی اهمیت متغیرهای فضای کسب و کار به همراه متغیرهای سطح شرکتی در پیش بینی احتمال تقلب در گزارش های مالی شرکت هاست.

زبان:
فارسی
صفحات:
307 تا 322
لینک کوتاه:
magiran.com/p2556402 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!