مدیریت توسعه و نهادهای مدنی

چکیده:
«مدیریت توسعه» یکی از جدیدترین رشته های علوم اجتماعی است که پیدایی «دیدهای میان رشته ای» موجبات ظهور و تدوین آنرا فراهم آورده اند. رگ و ریشه نظری این دیدگاه ها را می توان در لابه لای بحث ها و نوشته های آدورنو،2 هورکهایمر،3 مارکوزه،4 و هابرماس5 که از سردمداران «دبستان فرانکفورت»6 به شمار می روند، جست. مدیریت توسعه به مثابه رشته ای مرکب و عمدتا کاربردی، آشکارا محصول «جامعه مدنی»7 است، جامعه ای که از لحاظ سیاسی و اداری «دموکراسی مشارکتی»8 را ارج می نهد. تاریخ و همچنین جامعه شناسی شهری نشان می دهند که خاستگاه و پایگاه مدنیت9 شهرها بوده اند. فراز آمدن «تمدن»10 در گرو تشکیل «نهادهای مدنی»11 است و در هر جامعه، تنها زمانی که رشد وتوسعه این نهادها به درجه ای برسد که اغلب «اداره امور عمومی»12را مردم و سازمان های غیر دولتی13 عهده دار شوند، توانش ساماندهی تمدنی بالنده و دوران ساز فراهم می آید. از منظر رشته سازمان و مدیریت، عمده ترین تفاوت بین شهر و سکونتگاه های پیشاشهر، در وجود و تعدد «سازمان های دومین»14 است. چه در قبایل، عشیره ها، آبادی ها و روستاها وجود این گونه سازمانها نادر است و اغلب امور توسط «سازمان های نخستین»15 انجام می پذیرد. در صورتی که شهرها علاوه بر سازمان های نخستین، تعداد زیادی از سازمان های دومین را کنشگر و میانجی اداره امور عمومی می سازند که نظام یا ساختار اجتماعی پیچیده ای از نهادها و سازمان های دومین را استقرار می بخشد. همین نهادها و تعدد، تنوع و غنای کمی و کیفی آنها و تداوم عملکردشان است که فرهنگ و تمدن شهر را بارور می کند. از این روست که تشکیل نهادهای مدنی را نمی توان از شالوده شهر وجامعه مدنی جدا کرد. برای توسعه این نهادها و عملکرد هر چه بهتر آنهاست که امروزه «مدیریت توسعه» در کانون توجه جهانیان قرار گرفته است. این مقاله سرشت چند ساحتی مدیریت توسعه و کنش متقابل آن با نهادهای مدنی را مورد تحلیل و تشریح قرار می دهد. همچنین نشان می دهد که تنها در صورتی این مدیریت در نواحی شهری می تواند موفق باشد که به صورت پایدار، موزون و همه جانبه ای به اجرا درآید. در این راستا گریزی جز ساماندهی علمی سازمان های دومین و عملکرد آنها وجود ندارد. خاصه آن نهادهایی که مسئولیت حفظ، تقویت، انتقال و تسلسل «دانایی» و فراتر از آن «فراگیری دانایی» را بر دوش می کشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
41 تا 55
لینک کوتاه:
magiran.com/p255727 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!