ارزیابی بار ذهنی کار و شکست های شناختی پرستاران در دوره زمانی شیوع کووید-19 و ارتباط آن با بروز رفتارهای ناایمن در بیمارستان های دولتی استان گیلان در سال های 99- 1398

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

پرستاران تحت تاثیر عوامل تنش زا و فشار کاری بالا می باشند که موجب افزایش خطاهای پرستاری می گردد. از عوامل تاثیرگذار بر رفتار و عملکرد پرستاران در محیط کار، بار ذهنی کار و شکست های شناختی می باشد. این تحقیق به بررسی بار ذهنی کار و شکست های شناختی در دو گروه پرستاران با و بدون رفتارهای ناایمن در دوره زمانی شیوع کووید-19 پرداخته است.

روش کار

این مطالعه مورد - شاهدی روی 312 نفر از پرستاران در دوره سخت شیوع ویروس کووید-19 در سطح بیمارستان های دولتی استان گیلان انجام شد. روش نمونه گیری در گروه پرستاران با رفتارهای ناایمن (104 نفر) و در گروه پرستاران بدون رفتار ناایمن (208 نفر) به روش تمام شماری بود. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای سه بخشی شامل بخش اول اطلاعات دموگرافیک، بخش دوم پرسشنامه تخصصی و استانداردشده بار ذهنی کار (NASA - TLX) و بخش سوم پرسشنامه شکست های شناختی شغلی بوده و بروز نیدل استیک به عنوان پیامد رفتار ناایمن و یک معیار به منظور تحلیل عملکرد ایمنی پرستاران استفاده شد.  

یافته ها

بار ذهنی کار در این تحقیق 18.26±63.963 و نمره کل شکست های شناختی برابر با 13.9±59.1 به دست آمد. در دو گروه پرستاران با و بدون رفتارهای ناایمن از لحاظ آماری اختلاف معنی داری وجود نداشت (0.05>P)؛ اما نمره کل بار ذهنی کار با همه حیطه ها و نمره کل شکست های شناختی در گروه پرستاران با و بدون رفتارهای ناایمن همبستگی معنی داری داشته است (p=0.001, r=0.225).

نتیجه گیری

با توجه به نتایج مطالعه، بار ذهنی کار درک شده در شغل پرستاری بالا می باشد. با وجود همبستگی مستقیم بین بار ذهنی کار و شکست های شناختی می توان بیان کرد که این دو مولفه از طریق ابعادشان دارای تعاملی دوطرفه هستند. لذا این شغل نیازمند اتخاذ راهکارهای مهندسی و مدیریتی مطلوب جهت کاهش بار کاری می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
129 تا 148
لینک کوتاه:
magiran.com/p2558042 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!