تعیین محل مناسب رهاسازی بچه ماهیان پرورشی با استفاده از شاخص های تنوع زیستی ماکروبنتوزها - مطالعه موردی در رودخانه گرگانرود - استان گلستان

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

هدف از این تحقیق تعیین محل مناسب رهاسازی بچه ماهیان پرورشی با استفاده از شاخص های تنوع زیستی بزرگ بی مهرگان کفزی در پایین دست رودخانه گرگانرود بود. نمونه ‏برداری از آب سطحی و رسوبات بستر رودخانه از سه ایستگاه در بخش انتهایی رودخانه شامل (1) پاسگاه، (2) پل خواجه نفس و (3) سد لاستیکی خواجه نفس، طی پنج نوبت (در خرداد 1397 و در اردیبهشت، مرداد، آبان و بهمن ماه سال 1398)  انجام شد. نتایج آزمون کرت های خرد شده نشان داد در میزان بار آلی بستر ایستگاه های نمونه برداری اختلاف معنی داری وجود نداشت. شاخص ها تنوع زیستی بین ایستگاه های نمونه برداری اختلاف معنی دار داشتند، به طوری که فراوانی گونه ها، غنای گونه ای، شاخص تنوع شانون در ایستگاه پل خواجه نفس بالاتر از ایستگاه پاسگاه (محل رهاسازی بچه ماهیان پرورشی) بود. به علاوه، کیفیت آب در ایستگاه پل خواجه نفس بهتر بود، به طوری که میزان اکسیژن محلول در آب در ایستگاه پل خواجه نفس بالاتر و هم چنین شوری آب و مواد جامد محلول در آب در این ایستگاه کم تر از ایستگاه پاسگاه (محل رهاسازی بچه ماهیان پرورشی) بود. بنابراین، پیشنهاد می شود شیلات در انتخاب محل رهاسازی بچه ماهیان پرورشی انعطاف پذیری داشته باشد و در صورت بهبود جریان آب رودخانه گرگانرود بچه ماهیان پرورشی در فاصله دورتری از مصب در محل پل خواجه نفس رهاسازی کند تا شانس بقاء بچه ماهیان رهاسازی شده افزایش یابد. لازمه این کار هم برقرار بودن جریان آب در رودخانه در طی سال است، که برای دستیابی به این هدف باید سیاست برداشت آب از طبیعت، از سیاست انسان محور به سیاست اکوسیستم محور تجدید نظر گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
317 تا 322
لینک کوتاه:
magiran.com/p2560017 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!