مدل سازی ریاضی شبکه زنجیره تامین حلقه بسته با در نظر گرفتن اثرات زیست محیطی و اجتماعی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

با گسترش و تشدید فضای رقابتی در دنیای امروزی، مدیریت زنجیره تامین به یکی از مسایل اساسی پیش روی بنگاه های اقتصادی تبدیل شده است. طوری که همه فعالیت های سازمان ها را به منظور تولید محصولات، بهبود کیفیت، کاهش هزینه ها و ارایه خدمات مورد نیاز مشتریان تحت تاثیر داده است. از طرف دیگر، با افزایش حجم آلاینده ها، محققان در پی طراحی شبکه هایی برآمدند که علاوه بر بهینه سازی اقتصادی بر عوامل زیست محیطی در همه بخش ها تمرکزی ویژه ای داشته باشند. طراحی شبکه زنجیره تامین یک مسیله استراتژیک و بحرانی است که یک چارچوب بهینه را برای مدیریت زنجیره تامین موثر و کارآمد فراهم می کند. یکی از زمینه های مناسب برای یکپارچه سازی در شبکه های زنجیره تامین، طراحی شبکه زنجیره تامین حلقه بسته است که می تواند باعث جلوگیری از زیربهینگی ناشی از طراحی جدا از هم شبکه مستقیم و معکوس شود. در این پژوهش، یک مدل برنامه ریزی خطی عدد صحیح آمیخته برای طراحی شبکه زنجیره تامین حلقه بسته ارایه شده است. این مدل به دنبال حداقل سازی هزینه ها، حداقل سازی اثرات زیست محیطی، حداکثر کردن میزان محصول فرسوده جمع آوری شده و حداکثر کردن پاسخگویی اجتماعی زنجیره تامین می باشد. مدل پیشنهادی در شرکت صبا باتری که به تولید انواع باتری می پردازد، پیاده سازی شده است.  با توجه به این که مدل ارایه شده به دسته NP-hard تعلق دارند، یک روش حل دقیق و دو الگوریتم ژنتیک چندهدفه و ازدحام ذرات چندهدفه جهت حل مدل استفاده شدند و مقایسات لازم بین نتایج صورت گرفت. براساس نتایج تحقیق، تابع هدف هزینه برای رسیدن به هزینه کم تر تمایل به ایجاد شبکه زنجیره تامین با ساختار متمرکز دارد. تابع هدف زیست محیطی تمایل به ایجاد شبکه با ساختار غیرمتمرکز جهت کاهش اثرات زیست محیطی را دارد. مدل های پیشنهادی قادر هستند به خوبی طیفی از جواب های بهینه پارتو را با توجه به میزان مختلف برقرای محدودیت های فازی، جهت تعیین تصمیم نهایی ارایه نمایند. دو الگوریتم در معیار زمان با هم تفاوت دارند که NSGA-II بر MOPSO برتری دارد. هم چنین دو الگوریتم در معیار MID با هم تفاوت دارند که MOPSO بر NSGA-II برتری دارد و در باقی معیارها برتری معنی داری نسبت به هم ندارند. مدل مطرح شده با رویکرد قطعی سازی خیمنز قطعی شد و مدل کمکی قطعی مطرح شد. این مدل با استفاده از روش محدودیت اپسیلون و دو الگوریتم ژنتیک چندهدفه و ازدحام ذرات چندهدفه حل شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
343 تا 354
لینک کوتاه:
magiran.com/p2560021 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!