بررسی مطلوبیت زیستگاه و هم پوشی آشیان بوم شناختی قوچ و میش لارستان (Ovis orientalis laristanica) در منطقه حفاظت شده هرمود با استفاده از مدل مکسنت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
قوچ لارستان کوچک ترین گونه از جنس قوچ و میش (Ovis) در دنیاست که جمعیت های کوچک و ایزول ه ای از آن در جنوب کشور و خصوصا استان فارس پراکنده شده است. طرح ریزی هر گونه اقدام حفاظتی برای قوچ لارستان در وهله اول نیازمند شناسایی عرصه   های مطلوب برای گونه و آگاهی از ارتباط زیستگاهی میان جمعیت های و مناطق حفاظتی موجود در منطقه است. در پژوهش حاضر با استفاده از مدل سازی توزیع گونه (SDM) بر اساس روش بیشینه بی نظمی (MaxEnt) مطلوبیت زیستگاه گونه مورد بررسی قرار گرفت. بدین منظور 8 متغیر مستقل محیطی شامل فاکتورهای مرتبط با حضور انسان، تیپ پوشش سیمای سرزمین و توپوگرافی در محیط نرم افزار ArcGIS تهیه شده و به انضمام فایل نقاط حضور در نرم افزار مکسنت برای تهیه مدل مطلوبیت زیستگاه گونه مورد استفاده قرار گرفتند. سپس لایه به دست آمده به عنوان ابزاری برای بررسی ارتباطات زیستگاهی و شناسایی کریدورهای بین مناطق حفاظتی منطقه به دو روش تیوری مدار و روش حداقل هزینه مورد استفاده قرار گرفت. نتایج مدل مکسنت نشان داد که تلفیقی از تیپ های مرتعی پوشیده گیاهان علفی و بوته ای با تراکم متوسط تا خوب در مناطق ناهموار با فراهمش مناسب گریزگاه ها و به دور از مناطق توسعه انسانی مهم ترین عوامل موثر بر مطلوبیت زیستگاه گونه هستند. هم چنین سطح زیر نمودار (AUC) برابر با 0/963 برای نقاط تعلیمی و 0/953 برای نقاط آزمون نشان دهنده قابلیت پیش بینی بسیار خوب مدل است.
زبان:
فارسی
صفحات:
17 تا 26
لینک کوتاه:
magiran.com/p2560023 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!