تحلیل عوامل موثر بر بکارگیری روش های مدیریت تلفیقی آفات در باغات سیب ارومیه: کاربرد الگوی رگرسیون پوآسون تعمیم یافته

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف

با توجه به مزایای مدیریت تلفیقی آفات و رویکرد زیست محیطی آن، این روش به عنوان یکی از عناصر و اجزای توسعه کشاورزی پایدار امروزه بسیار مورد تاکید قرار گرفته است. هدف اصلی تحقیق حاضر، تعیین عوامل موثر بر بکارگیری روش های مدیریت تلفیقی آفات در باغات سیب شهرستان ارومیه می باشد.

مواد و روش ها

در این مطالعه از الگوی رگرسیونی پوآسون تعمیم یافته بهره گرفته شد و اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامه از باغات سیب شهرستان ارومیه جمع آوری گردید. بدین منظور با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب اطلاعات 350 باغدار سیب منطقه به شکل میدانی گردآوری شد.

نتایج

نتایج حاصل از برآورد مدل پوآسون تعمیم یافته نشان داد که شاخص دیدگاه های زیست محیطی، سطح تحصیلات، درآمد، عضویت در تعاونی روستایی، سطح زیرکشت باغ سیب، شرکت در کلاس های ترویجی تولید سیب، آشنایی نسبت به مدیریت تلفیقی آفات و تعداد سال های استفاده از روش مدیریت تلفیقی آفات باغداران اثر مثبت و معنی دار بر افزایش تعداد عملیات بکارگیری روش مدیریت تلفیقی آفات دارند. در مقابل شاخص سختی استفاده از روش مدیریت تلفیقی آفات اثر منفی و معنی دار بر آن دارد.

نتیجه گیری

یافته های مطالعه موید آن است که باغداران در بکارگیری عملیات IPM به پایداری کشاورزی و حفظ محیط زیست اهمیت ویژه ای قایل می باشند. لذا سازمان جهاد کشاورزی می تواند با اتخاذ تدابیری نظیر ارایه آموزش های هدفمند و افزایش آگاهی کشاورزان در خصوص روش مدیریت تلفیقی آفات فلذا افزایش بکارگیری این روش به توسعه پایدار نظام کشاورزی منطقه کمک شایانی نماید.

زبان:
فارسی
صفحات:
331 تا 346
لینک کوتاه:
magiran.com/p2560361 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!