اثر عصاره هیدروالکلی آویشن زوفایی بر بلوغ آزمایشگاهی اووسیت گوسفند

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
بلوغ اووسیت و متعاقبا لقاح آن در آزمایشگاه از نقطه نظر تولید رویان حایز اهمیت زیادی است.  با توجه به این که آنتی اکسیدان ها تخریب کننده ی رادیکال های آزاد هستند، می توانند بلوغ آزمایشگاهی اووسیت و کیفیت جنین را بهبود دهند.  بنابراین، هدف از مطالعه ی حاضر ارزیابی اثرات عصاره ی هیدروالکلی گیاه آویشن زوفایی روی بلوغ اووسیت گوسفند در آزمایشگاه است.  مجموعه ی اووسیت- کومولوس استحصال شده از تخمدان میش به مدت 24 ساعت در محیط بلوغ آزمایشگاهی HTCM غنی شده با FSH، LH ، FBS، سیستیامین، پیرووات سدیم و  آنتی بیوتیک (گروه کنترل) و در محیط بلوغ آزمایشگاهی فوق بدون سیستیامین ولی غنی شده یا غلظت های مختلف عصاره هیدروالکلی آویشن زوفایی (µg/ml  1: گروه 1، µg/ml  10: گروه 2، µg/ml  50: گروه 3) کشت داده شدند.  بلوغ آزمایشگاهی و آغاز مجدد میوز در تمام گروه های مورد آزمایش با تعیین میزان گسترش سلول های کومولوس و تعداد اووسیت های در مرحله متافاز تقسیم میوز II  بررسی شدند.  نتایج حاصل نشان داد که اووسیت های تیمار شده با غلظت های 10 و 50 از نظر میزان گسترش کل سلول های کومولوس مشابه گروه کنترل بودند در حالی که گروه تیمار شده با غلظت 1 از این نظر کمتر از گروه کنترل بودند.  از نظر بلوغ هسته، گروه تیمار شده با غلظت 50 مشابه گروه کنترل بود در حالی که گروه های تیمار شده با غلظت های 1 و10 به طور معنی دار از گروه کنترل کمتر بودند.  نتایج به دست آمده نشان داد که عصاره ی آویشن زوفایی به صورت وابسته به مقدار، اثر مثبتی روی بلوغ اووسیت گوسفند دارد.  از این رو با افزایش غلظت عصاره میزان بلوغ اووسیت افزایش یافت که می تواند به سبب ترکیبات آنتی اکسیدان موجود در آن باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
77 تا 87
لینک کوتاه:
magiran.com/p2561134 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!