مطالعه مورفولوژی، توپوگرافی و هیستوپاتولوژی ضایعات شیردانی در گاو: وابستگی فاکتورهای مستعد کننده داخلی و خارجی با فراوانی ضایعات

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
ضایعات شیردانی به عنوان یکی از عوامل اثرگذار بر سلامت و تولید نشخوارکنندگان شناخته می شوند که بسیاری از آن ها غیربالینی هستند و عموما قابل تشخیص نمی باشد.  در مطالعه ی حاضر فراوانی انواع ضایعات شیردانی در گاوهای کشتار شده در کشتارگاه صنعتی گلشن خرم آباد و ارتباط آن با عوامل خطر داخلی و خارجی سنجیده شد.  در فاصله ی زمانی پاییز 1396 تا تابستان 1397 به صورت تصادفی شیردان 400 راس گاو نر و ماده در بازه ی سنی 1 تا 6 سال به منظور وجود ضایعات شیردانی بررسی گردید.  پس از تایید وجود ضایعه، نمونه ی بافتی جهت مطالعه ی هیستوپاتولوژیکی اخذ شد.  فراوانی ضایعات شیردانی 5/74 درصد (فاصله ی اطمینان 95 درصد:  31/79-2/71) بود.  شیوع ضایعات شیردان در گاوهای نر کمتر از گاوهای ماده بود.  فراوانی ضایعات شیردانی با افزایش سن رابطه مستقیم و معنی داری داشته و کم ترین و بیشترین رخداد به ترتیب مربوط به دام های با سن پایین تر از 2 سال و دام های بالاتر از 4 سال بود.  بین وجود اجسام خارجی و ضایعات شیردان ارتباط آماری برقرار بود، ضمن آن که در 25/39 درصد (157 از 400 مورد) شیردان های بررسی شده اجسام خارجی یافت شد.  فراوانی ضایعات شیردان در فصول تابستان، پاییز، بهار و زمستان به ترتیب برابر با 87، 77، 70 و 64 درصد بود و مشخص شد بین رخداد زخم های شیردانی با فصل ارتباط آماری معنی دار برقرار است.  تمامی ضایعات موجود از نوع 1 و 2 و در اشکال خطی، مدور، بیضوی و نامنظم بود.  یافته های هیستوپاتولوژیک نشان داد نکروز انعقادی، انفیلتراسیون سلولی و خونریزی با شدت ضایعات رابطه ی مستقیم داشته و همچنین نفوذ بافت پیوندی متراکم در مابین ضایعات شیردانی یک یافته قابل انتظار به شمار می رود.  ضایعات شیردانی متاثر از فاکتورهای خطر میزبانی و محیطی بوده و نوع تحت بالینی ضایعات شیردان در گاوهای استان لرستان در سطح وسیعی وجود دارد که نقش سیستم مدیریتی-پرورشی را در افزایش بروز ضایعات نشان می دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
106 تا 122
لینک کوتاه:
magiran.com/p2561137 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!