شناسایی آلتراسیون ها و ساختار های زمین ساختی مرتبط با کانسار های گرمابی با استفاده از تکنیک های مختلف پردازش تصاویر ماهواره ای (مورد مطالعاتی: شمال شرق زون زمین شناسی ماکو-تبریز)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

امروزه دورسنجی با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای با هدف پی‌جویی مواد معدنی یکی از مهم‌ترین مراحل اکتشاف می‌باشد. در این راستا بررسی و شناخت روش‌های مختلف و نوین به دلیل بالا‌بردن احتمال اکتشاف و کاهش ریسک، حایز اهمیت است. روش‌هایی که در عین سادگی و کارایی بالا، باعث کاهش هزینه‌های اکتشافی نیز گردند. جهت مطالعات دورسنجی در محدوده مورد مطالعه بعد از تهیه اطلاعات مورد نیاز از جمله تصاویر ماهواره‌ای (تصاویر ماهواره‌های استر (Aster) و لندست 8 (OLI)) و نقشه‌ زمین‌شناسی 1:100000 سیه‌رود، پایگاه داده‌ای شامل تمامی اطلاعات مورد نیاز تشکیل گردید. برای استفاده از تصاویر ماهواره‌ای در مطالعات اکتشافی در ابتدا پیش‌پردازش‌های لازم متناسب با نوع ماهواره به کار گرفته‌شده، بر روی تصاویر پیاده‌سازی شد. از جمله این پیش‌پردازش‌ها می‌توان به تصحیحات هم‌شنوی (Crosstalk Correction)، تصحیحات رادیومتریک (Radiometric Correction)، تصحیحات اتمسفری (Atmospheric Correction)، تصحیحات هندسی (Geometric Correction) و حذف اثر پوشش‌های گیاهی از طریق شاخص پوشش‌ گیاهی (NDVI) اشاره نمود. سپس برای تفکیک و تشخیص شواهد کنترل‌کننده کانی‌سازی اعم از تیپ سنگ‌شناسی، ساختارهای زمینشناسی، آلتراسیون‌ها (از جمله آلتراسیون‌های آرژیلیک، فیلیک، پروپیلیتیک، سیلیس و اکسید‌های آهن) و خطواره‌ها از روش‌های پردازش تصویر همچون نسبت‌باندی (BR)، ترکیب رنگی کاذب (FCC)، آنالیز مولفه‌های اصلی انتخابی (SPCA)، فیلتر تطبیقی ترکیبی تعدیل شده (MTMF)، فیلتر راستایی (Directional) و فرکانسی (FFT) بهره گرفته شد. در نهایت نقشه‌های نهایی آلتراسیون‌ها و همچنین نقشه ساختار‌های زمین‌شناسی تهیه گردید و مناطق مهم تحت تاثیر آلتراسیون‌ها مشخص شدند.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 14
لینک کوتاه:
magiran.com/p2561579 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!