بررسی تاثیر استرس شغلی بر رفتارهای مراقبتی پرستاران و کیفیت زندگی مرتبط با سلامت آن ها در پاندمی کرونا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مقدمه :

افرادی که دچار استرس می شوند، از لحاظ جسمانی و روانی و رفتاری می بینند. هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر استرس شغلی بر رفتارهای مراقبتی پرستاران و کیفیت زندگی مرتبط با سلامت آن ها در دوران بیماری کرونا است.

روش ها

مطالعه ی حاضر، پژوهشی کاربردی و تحلیلی است که به طور مقطعی در سال1400انجام شد. جامعه ی آماری پژوهش 740 پرستار از بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی مازندران بودند که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نمونه ای به حجم 253 پرستار با استفاده از فرمول کوکران انتخاب گردید. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسش نامه ی استاندارد بود. داده های جمع آوری شده با آزمون مدل معادلات ساختاری برای سنجش فرضیه های پژوهش و به کمک نرم افزارهای SPSS 22 و Amos 22 تجزیه و تحلیل گردید.

یافته ها

مقدار ضریب استاندارد بین دو متغیر استرس و رفتار مراقبتی 47/.- و مقدار معناداری (t-value) از عدد 96/1 بزرگ تر  و برابر با 35/5 است و می توان گفت رابطه ی بین این دو متغیر، در سطح 95درصد معنادار است. مقدار ضریب استاندارد بین دو متغیر استرس شغلی و کیفیت زندگی کاری 55/0- و مقدار معناداری (t-value) از عدد 96/1 بزرگ تر و برابر با 488/6 است که می توان گفت رابطه ی بین این دو متغیر نیز در سطح 95 درصد معنادار است. 

نتیجه گیری

باتوجه به روابط متغیرهای پژوهش لازم است تا استراتژی های موثر برای پیشرفت شرایط کاری و کاهش استرس شغلی پرستاران؛ مانند مشارکت پرسنل در تصمیم گیری ها و حمایت سرپرستی و کاهش بار کاری اعمال گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
369 تا 380
لینک کوتاه:
magiran.com/p2562089 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!