بررسی و مقایسه سرعت گفتار در دو شرایط عادی و القای هیجان در افراد مبتلا به اختلال افسردگی و افراد غیر افسرده

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مقدمه:

 سرعت گفتار یکی از جنبه های سیالی و روانی کلام است که در بیماران مبتلا به اختلال افسردگی با توجه به اختلال در کارکردهای اجرایی و شناختی، می تواند بر وضوح، روانی و ارتباطات عمومی فرد تاثیر بگذارد. بنابراین، هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر القای تجارب هیجانی منفی بر سرعت گفتار در افراد مبتلا به اختلال افسردگی بود.

روش ها

تعداد 150 نفر دانشجوی دانشگاه شیراز، به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامه افسردگی بک پاسخ دادند. سپس بر اساس نمره برش و مصاحبه بالینی، 60 نفر انتخاب و در دو گروه افسرده و غیر افسرده جای گرفتند. از شرکت کنندگان خواسته شد تا در مرحله اول، یک متن بدون محتوای هیجانی و در مرحله دوم، یک قطعه فیلم با محتوای هیجانی منفی را مشاهده و بعد هر آنچه به ذهنشان می رسد، بازگو نمایند. درنهایت، داده های به دست آمده با استفاده از آزمون T مستقل تجزیه و تحلیل گردید.

یافته ها

یافته ها نشان داد که نمرات سرعت گفتار در افراد افسرده به میزان معنی داری کمتر از افراد غیر افسرده بود (P<0/001)، همچنین، نمرات این گروه در بافت القای هیجان منفی نیز به طور معنی داری کمتر از نمرات آن ها در شرایط عادی بود (P<0/001).

نتیجه گیری

بر اساس نتایج، علاوه بر آن که میزان سرعت گفتار گروه افسرده در شرایط عادی، با افراد غیر افسرده تفاوت دارد، بافت و زمینه ای که فرد در آن قرار می گیرد نیز می تواند بر سرعت گفتار فرد اثر بگذارد که در افراد افسرده، به دلیل واکنش های هیجانی آن ها در پاسخ به محرک های محیطی، به وضوح خود را نشان می دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 12
لینک کوتاه:
magiran.com/p2562101 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!