بررسی تاثیر عصاره هیدروالکلی برگ گیاه افدرا پاکیکلادا در موش های صحرایی نر تیمار شده با سیکلوفسفامید: یک مطالعه تجربی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

 سیکلوفسفامید با وجود کاربردهای بالینی متعدد در درمان انواع بدخیمی‌ها و اختلالات خودایمنی می تواند اثرات مضری بر روی بافت های بدن به ویژه اندام تناسلی داشته باشد. مهمترین عوارض جانبی سیکلوفسفامید تغییر عملکرد دستگاه تناسلی و ناباروری است.

هدف

 این مطالعه به منظور تعیین تاثیر عصاره هیدروالکلی افدرا بر بافت بیضه و محور هیپوفیز-گناد در موش‌های صحرایی نر تحت درمان با سیکلوفسفامید انجام شد.

مواد و روش ها

 در این مطالعه تجربی، 48 موش صحرایی نر بالغ نژاد ویستار به شش گروه هشت تایی کنترل، شم، دریافت‌کننده سیکلوفسفامید و دریافت‌کننده سیکلوفسفامید همراه با عصاره هیدروالکلی افدرا (250، 500 و 1000 میلی گرم بر کیلوگرم) با گاواژ تقسیم شدند. در روز بیست و نهم، حیوانات وزن شدند، نمونه خون از قلب جمع‌آوری و غلظت سرمی هورمون لوتیینیزه کننده (LH)، هورمون محرک فولیکولی (FSH) و تستوسترون اندازه گیری شد. علاوه بر تهیه نمونه بافتی از بافت بیضه، تعداد سلول ها نیز تعیین شد.

نتایج

 در حالی که سیکلوفسفامید میانگین غلظت سرمی FSH، LH و تستوسترون را کاهش داد (05/0 > p)، استفاده از عصاره هیدروالکلی افدرا میزان آنها را تغییر داده و به سطح گروه کنترل رساند. هورمون گنادوتروپین سرم در تمام گروه های دریافت کننده افدرا نسبت به گروه کنترل و سیکلوفسفامید به طور معنی داری افزایش یافت. در مقایسه با شاهد، کاهش معنی‌داری در میانگین غلظت سرمی TAC و GSH-PX در گروه‌های سیکلوفسفامید مشاهده شد. عصاره هیدروالکلی افدرا (همه دوزها) به طور قابل توجهی غلظت آنها را در مقایسه با گروه سیکلوفسفامید افزایش داد (05/0 > p)، کاهش معنی‌دار TOS و MDA سرم در گروه‌های سیکلوفسفامید دریافت کننده افدرا مشاهده شد (05/0 > p)، اگرچه نقش سیکلوفسفامید بر تعداد اسپرماتوگونی (2/5 ± 5/57 در گروه سیکلوفسفامید، 0/6 ± 1/67 در گروه کنترل)، با دوزهای بالاتر عصاره هیدروالکلی افدرا تاثیر معنی داری را نشان نداد اما بر تعداد سلول های اسپرماتوسیت و اسپرماتید تاثیر گذاشت.

نتیجه گیری

 عصاره هیدروالکلی افدرا با توجه به ویژگی‌های آنتی‌اکسیدانی، اثرات سیکلوفسفامید را بر پارامترهای مرتبط با باروری در موش‌های صحرایی کاهش می‌دهد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
285 تا 294
لینک کوتاه:
magiran.com/p2562575 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!