تبیین مولفه های فرهنگ ایرانی-اسلامی از دیدگاه نخبگان فرهنگی: مطالعه موردی با رویکرد کیفی در دانشگاه علوم پزشکی تهران

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

ضرورت انجام پژوهشهای جدید درخصوص تعاملات فرهنگ ایرانی-اسلامی برای دستیابی به تلفیق متعادل این دو فرهنگ با یکدیگر که مرکز تحول فکری، عقیدتی، و اخلاقی و محل عرضه ارزشهای نوین علمی و انسانی است، اهمیت فراوان دارد. لذا پژوهش حاضر با هدف تبیین مولفه های فرهنگ ایرانی- اسلامی از دیدگاه نخبگان فرهنگی با رویکرد کیفی انجام شد.

روش کار

پژوهش حاضر بصورت کیفی با مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته با تعداد 15 نفر از نخبگان و مدیران فرهنگی فعلی و سابق در دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد. از روش های اعتبار باورپذیری، انتقال پذیری، اطمینان پذیری و تاییدپذیری جهت سنجش روایی و پایایی در این پژوهش استفاده شد. تحلیل داده ها ازطریق استراتژی تحلیل محتوی موضوعی و با استفاده از نرم افزار MAXQDA انجام شد.

یافته ها

با درنظر گرفتن حداکثر تنوع، بیشتر مصاحبه کنندگان مذکر، متاهل، دارای دکترای تخصصی علوم پایه پزشکی و بهداشت و از اعضای هیات علمی دانشکده های پزشکی و بهداشت بودند. پس از انجام مصاحبه ها و پیاده سازی آنها، تعداد 157 مولفه فرهنگی و فرهنگ سازمانی شناسایی و درقالب تعداد 17 مولفه اصلی و 140 مولفه فرعی دسته بندی شدند.

نتیجه گیری

دیدگاه مصاحبه شوندگان درمطالعه حاضر توانست نقش این فرهنگ تلفیقی را در این دانشگاه بخوبی تبیین کند. لذا انتظار می رود این پژوهش بتواند به ریل گذاری فرهنگ سازمانی با استفاده از مولفه های فرهنگ ایرانی-اسلامی در دانشگاه کمک بسزایی نماید و باعث شود تا شوراهای فرهنگی دانشگاه در سطح صف و ستاد پویایی بیشتری پیدا کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 28
لینک کوتاه:
magiran.com/p2563103 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!