تاثیر اسید هیومیک و نانوذرات دی اکسید تیتانیوم بر برخی ویژگی های فیتوشیمیایی و شاخص های رشد Withania coagulans (Stocks) Dunal

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
گیاه دارویی پنیرباد (Withania coagulans (Stocks) Dunal) از تیره سیب زمینیان، گونه ای است چندمنظوره که از نظر پراکنش در ایران نیز منحصرا در مناطق محدودی از رویشگاه های طبیعی استان سیستان و بلوچستان دیده می شود. اندام های مختلف این گیاه دارای اثرات بیولوژیک آنتی اکسیدانی، ضدمیکروبی و ضدتومور است. به منظور بررسی تاثیر اسید هیومیک و نانوذرات دی اکسید تیتانیوم بر میزان ترکیب های فیتوشیمیایی و همچنین برخی پارامترهای رشد این گیاه، آزمایشی گلدانی به صورت فاکتوریل بر پایه طرح کاملا تصادفی با سه تکرار اجرا شد. عوامل آزمایشی شامل اسید هیومیک در چهار سطح (H0: صفر، H1: 10 و H2: 30 گرم در کیلوگرم خاک) و نانو ذرات دی اکسید تیتانیوم در سه سطح (T0: صفر، T1: 45 و T2: 90 میلی گرم در لیتر) بودند. نتایج نشان داد که تیمار H2T2 سبب افزایش معنی دار وزن تر، وزن خشک، تعداد شاخه جانبی، ارتفاع، فسفر، پتاسیم و محتوی نسبی آب نسبت به شاهد گردید. با افزایش میزان اسید هیومیک تا 30 گرم، میزان فنل از 48.59 در H0 به 39.88 میلی گرم بر گرم وزن تر در H2 کاهش یافت. در تیمار T2، میزان فنل به میزان 2.37% نسبت به T0 افزایش یافت که دارای اختلاف معنی دار با سایر تیمارها بود. همچنین، روند مشابهی برای پارامترهای فلاونوییدهای کل و پرولین مشاهده شد. اما افزایش مصرف اسید هیومیک تا 30 گرم سبب افزایش 70.79 درصدی میزان فلورسانس کلروفیل نسبت به شاهد گردید. به طور کلی نتایج حکایت از آن داشت که مصرف توام اسید هیومیک و نانو ذرات دی اکسید تیتانیوم توانست سبب بهبود پارامترهای رشد و عملکرد گیاهی شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
106 تا 121
لینک کوتاه:
magiran.com/p2563914 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!