بررسی تجربی و شبیه سازی عددی عملیات برش متعامد استخوان کورتیکال با استفاده از مدل ماده الاستیک - پلاستیک و مدل آسیب دینامیکی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

امروزه ماشین کاری استخوان به عنوان یکی از مهم ترین مراحل جراحی های ارتوپدی شناخته می شود. با شبیه سازی دقیق و موثر از فرایند ماشین کاری می توان به بهبود سریع تر بیمار و راندمان بالا در جراحی دست یافت. براین اساس تخمین و کنترل دمای تولیدی در ماشین کاری برای جلوگیری از تولید گرمای بیش از حد و آسیب حرارتی به استخوان ضروری است. بررسی فرایند برش متعامد به دلیل پایه ی دیگر فرایندهای ماشین کاری حایز اهمیت است؛ بنابراین مطالعه تجربی و عددی برای برش متعامد انجام شد. یک مدل المان محدود دوبعدی برای پیش بینی نتایج دما در طول برش متعامد ارایه شده است. از یک مدل الاستیک - پلاستیک به عنوان مدل ماده برای پیش بینی رفتار استخوان کورتیکال در شبیه سازی المان محدود استفاده شد. مدل آسیب برای شکست کامل ماده، نفوذ ابزار و تشکیل براده به کار گرفته شد. شبیه سازی برای اولین بار با مدل آسیب انجام گرفت و نتایج آن برای اولین بار با روش سطح پاسخ و تحلیل حساسیت به روش سوبل برای هر پارامتر به صورت جداگانه و برهم کنش پارامترها بررسی و تحلیل شد. نتایج آزمایش شبیه سازی توافق نزدیکی را با نتایج تجربی نشان می دهد. طبق بهینه سازی انجام شده کمینه دما در شرایطی که عمق برش 1/0 میلی متر، سرعت حدود 192 میلی متر بر ثانیه و زاویه براده 12 درجه است، حدود 26 درجه سلسیوس می شود. مطالعه انجام شده می تواند در پیشبرد هر چه بهتر فرایند ماشین کاری استخوان موثر باشد و باعث پیشرفت در حوزه جراحی ارتوپدی، بهینه سازی پارامترهای برش و طراحی ابزار شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
49 تا 65
لینک کوتاه:
magiran.com/p2564169 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!