جداسازی و شناسایی باکتری های تولید کننده آنزیم ال- آسپاراژیناز از فلور باکتریایی روده ماهیان گاریز (Day, 1888Liza klunzingeri) و هوور (Thunnus tonggol Bleeker, 1851)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
ال- آسپاراژیناز باکتریایی به عنوان داروی ضدتوموری در شیمی درمانی لوسمی لنفوبلاستیک حاد و در فرآوری غذاهای پخته یا سرخ شده به منظور ممانعت از تشکیل آکریل آمید به کار می رود. در واقع این آنزیم اهمیت قابل ملاحظه ای در کنترل و ممانعت از سرطان دارد. هدف مطالعه حاضر جداسازی و شناسایی مولکولی باکتری های بالقوه تولید کننده آنزیم ال- آسپاراژیناز از روده ماهی های گاریز و هوور است. بر این اساس، ابتدا 44 جدایه باکتری از روده این ماهی ها با استفاده از محیط کشت نوترینت آگار جداسازی شد. سپس غربالگری باکتری های تولید کننده ال- آسپاراژیناز با استفاده از محیط کشت جامد اختصاصی M9 انجام شد که به شناسایی 20 جدایه بالقوه تولید کننده آنزیم ال- آسپاراژیناز منجر شد. پس از آن، میزان تولید آنزیم جدایه ها اندازه گیری شد و بر اساس فعالیت آنزیمی از میان آنها دو جدایه که دارای بیشترین فعالیت آنزیمی بودند (311 و 284 میکرمول در دقیقه) انتخاب و با تجزیه و تحلیل توالی ژن 16S rRNA به ترتیب به عنوان Pseudomonas aeruginosa strain HR03 و Pseudomonas stutzeri strain HR04 شناسایی شدند. به طور کلی، نتایج این مطالعه نشان داد که فلور باکتری های روده ای ماهی های گاریز و هوور مخزن زیستی مناسبی برای جداسازی باکتری های تولید کننده ال- آسپاراژیناز است. همچنین باکتری های دریایی P. aeruginosa strain HR03 و P. stutzeri strain HR04 احتمالا انتخاب بالقوه ای برای تولید ال- آسپاراژیناز به منظور به کارگیری در صنایع دارویی و غذایی در آینده هستند.
زبان:
فارسی
صفحات:
59 تا 79
لینک کوتاه:
magiran.com/p2564472 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!