مقایسه تاثیر برنامه توانمندسازی جنسی مبتنی بر مراقبت پرستاری از راه دور و آموزش حضوری بر خودکارآمدی جنسی زنان مراجعه کننده به مراکز منتخب سلامت جامعه تهران در سال 1400

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

مراقب پرستاری از راه دور به عنوان زیر مجموعه ای از مراقبت های سلامت از راه دور در نظر گرفته می شود که بر ارایه، مدیریت و هماهنگی مراقبت ها و خدمات با استفاده از فناوری ارتباطات از راه دور در حوزه پرستاری تمرکز دارد و هدف آن، بهبود کیفیت مراقبت است. یکی از موارد کاربرد مراقبت پرستاری از راه دور، آموزش زنان در زمینه توانمندسازی جنسی بر پایه خودکارآمدی جنسی است. توانمندی جنسی و رضایت حاصل از آن، به عنوان یکی از اساسی ترین ابعاد زندگی انسان مطرح است و عملکرد جنسی سالم، نقش مهمی در احساس سلامتی و بالا بردن کیفیت زندگی دارد.

هدف

هدف از این مطالعه، مقایسه خودکارآمدی جنسی زنان، پیش و پس از برنامه توانمندسازی جنسی و همچنین مقایسه تاثیر برنامه توانمندسازی جنسی از راه دور  و حضوری در زنان مراجعه کننده به مرکز بهداشتی و درمانی منطقه 6 تهران در اسفند ماه سال 1400 بود.

روش

 این مطالعه نیمه تجربی بر روی 56 زن مراجعه کننده به مرکز بهداشتی و درمانی منطقه 6 شهر تهران انجام گردید. واحد های پژوهش به طور تصادفی به دو گروه تقسیم و برنامه توانمندسازی به صورت حضوری و از راه دور انجام شد. خودکارآمدی جنسی دو گروه قبل و بعد از اجرای برنامه توانمندسازی، با پرسشنامه خودکارآمدی جنسی سنجیده و مقایسه گردید. پایایی پرسشنامه ی خودکارآمدی جنسی با استفاده از روش اندازه گیری آلفای کرونباخ 86/0 و برآورد اعتبار پرسشنامه ی خودکارآمدی جنسی در ایران با استفاده از روش اعتبار وابسته به محتوا تایید قرار گرفت.

یافته ها

طبق نتایج آزمون تعقیبی به روش بونفرونی، در گروه آموزش حضوری میانگین امتیاز خودکارآمدی جنسی پس از جلسات توانمندسازی بطور معناداری بیشتر بود (004.0=p). همچنین در گروه آموزش از راه دور نیز میانگین امتیاز خودکارآمدی جنسی در پس آزمون بطور معناداری بیشتر از پیش آزمون بود (014.0=p). طبق آزمون آنالیز کوواریانس، میانگین امتیاز خودکارآمدی جنسی زنان دو گروه آموزش حضوری و آموزش از راه دور تفاوت معناداری نداشت (.5040=p).

بحث و نتیجه گیری

در بررسی نتایج بین دو گروه از نظر میزان اثربخشی دو روش برنامه آموزشی حضوری و از راه دور تفاوت چشم گیری مشاهده نشد. لذا با توجه به مشکلات و هزینه داربودن روش آموزش حضوری در مقایسه با آموزش از راه دور، روش از راه دور به عنوان یک روش موثر، ارزان قیمت، ساده وجذاب برای مراجعه کنندگان توصیه شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
76 تا 84
لینک کوتاه:
magiran.com/p2564810 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!