ارتباط بین خستگی شغلی با کیفیت خواب در پرستاران بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی گلستان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

خستگی پرستاران به صورت احساس ذهنی و چندبعدی از خستگی تعریف می شود که از نظر جسمی و ذهنی نافذ و حتی ممکن است با وجود دوره های استراحت نیز باقی بماند. در کنار خستگی، پرستاران بیش از گروه های شغلی دیگر از کمبود خواب و پایین بودن کیفیت آن رنج می برند. این مطالعه با هدف تعیین ارتباط بین خستگی شغلی با کیفیت خواب در پرستاران انجام شد.

روش کار

این مطالعه توصیفی همبستگی و از نوع مقطعی بود که در بیمارستان های آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی گلستان در سال 1400 انجام شد. 277 نفر از پرستاران پس از نمونه گیری به روش طبقه ای تصادفی و گرفتن کد اخلاق وارد مطالعه شدند. داده ها با استفاده از پرسش نامه های خستگی شغلی سویدی SOFIو کیفیت خواب Pitsburg جمع آوری و با استفاده روش های آمار توصیفی و آزمون های ضریب همبستگی اسپیرمن، من ویتنی و کروسکال والیس در نرم افزار SPSS نسخه 23 تحلیل شد.

یافته ها:

 میانگین سنی پرستاران 4/8±28/75 سال و میانگین سابقه کار آن ها 6/4±66/5 سال بود. در کل، 68/6 درصد از پرستاران زن بودند. میانگین مجموع نمرات خستگی شغلی 22/5±53/18 به دست آمد و در سطح کمتر از حد متوسط ارزیابی شد. میانگین نمره کلی کیفیت خواب 1/77±18/14 بود که نشان دهنده کیفیت خواب ضعیف در پرستاران بود. نمره کلی خستگی شغلی و تمامی ابعاد آن با کیفیت خواب ارتباط معکوس و معناداری داشت.

نتیجه گیری:

 میزان خستگی شغلی در پرستاران کمتر از حد متوسط و کیفیت خواب آن ها ضعیف بود که با افزایش خستگی شغلی، کیفیت خواب کاهش یافت. پیشنهاد می شود راهکارهای فردی و سازمانی به منظور کاهش و رفع خستگی شغلی و بهبود کیفیت خواب اجرا شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
99 تا 107
لینک کوتاه:
magiran.com/p2564866 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!