استفاده از مطالعه میانبارهای سیال و ایزوتوپ های پایدار اکسیژن و گوگرد در تعیین ژنز کانه زایی طلا در محدوده حصار، جنوب غرب میانه، شمال غرب ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
محدوده معدنی طلای حصار در زون البرز- آذربایجان واقع شده است. لیتولوژی غالب در محدوده معدنی، سنگ های آتشفشانی، نیمه آتشفشانی و رسوبی مربوط به دوران سنوزوییک هستند که شامل سنگ های آتشفشانی و پیروکلاستیکی، واحدهای آندزیت- تراکی آندزیت، بازالت، ایگنمبریت و توف با سن ایوسن و مربوط به فاز کوهزایی لارامید است که تحت تاثیر یک فاز انبساطی از گدازه های آتشفشانی و نیمه آتشفشانی با سن الیگوسن که از گسل ها و شکستگی ها، بصورت دایک های دولریتی و سیل ها و استوک های عمدتا داسیتی، ریوداسیتی برونزد دارند و دگرسانی های سیلیسی، هیدروکسیدی و کایولنی وابسته به این توده ها بوجود آمده اند. کانی زایی عمده، در محدوده مورد مطالعه، طلا در همراهی با پیریت، آرسنوپیریت، گوتیت و مگنتیت، است که در دو فاز کانی زایی و عمدتا بصورت پراکنده است. کانی زایی طلا حاصل تجزیه پیریت و آرسنوپیریت های طلادار است که بصورت آزاد در زمینه سنگ دیده شده است، این کانی زایی مربوط به فاز دوم برونزدهای آتشفشانی و نیمه آتشفشانی با سن الیگوسن تا میوسن است. نتایج به دست آمده از مطالعات ریزدماسنجی میانبارهای سیال در کانی کوارتز بیانگر آن است که دمای همگن شدگی در دامنه 140 تا 260 درجه سانتیگراد تغییر می کند و همچنین دمای ذوب آخرین بلور یخ 0/1- تا  9- درجه سانتی گراد است و درجه شوری بین 0/18  تا 14 درصد وزنی معادل نمک طعام با محدوده فراوانی 2 تا 6 درصد وزنی معادل نمک طعام محاسبه گردیده است. با توجه به مقادیرδ34S  (5.77- در هزار و بیشترین مقدار، 1- در هزار) در پیریت، بیانگر منشاء ماگمایی گوگرد و در نتیجه کانه های پیریت، آرسنو-پیریت و طلا در این محدوده معدنی است. سیال در حال تعادل با کوارتز در دمای 200 درجه سانتیگراد دارای مقادیر δ18O بین 1/8- تا 3/7- در هزار بوده به طوری که مقادیر δ18O این سیال عمدتا در محدوده آب های جوی و سنگهای گرانیتی نیمه آتشفشانی واقع می شود. با توجه به اطلاعات به دست آمده از محدوده مطالعاتی حصار، کانی زایی در این محدوده از نوع اپی ترمال است.
زبان:
فارسی
صفحات:
866 تا 887
لینک کوتاه:
magiran.com/p2565459 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!