بررسی رفتار حرارتی نقوش هندسی سنتی (خوون چینی) در جداره های مجوف خارجی دیوارهای دو جداره دزفول در راستای احیای هویت فرهنگی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

الگوهای هندسی سنتی (در معماری و تزیینات)، ریشه در هویت و فرهنگ هر منطقه دارند و خصوصیات خاص فرهنگی و هویتی آنرا به نمایش می گذارند. در شهرستان دزفول، نقوش هندسی آجری که با نام خوون چینی شناخته می شوند، یکی از شاخصه های هویت فرهنگی شهر می باشند. با توجه به اقلیم گرم دزفول، معماران از دیوارهای مجوف با الگوهای مذکور در جهت سایه اندازی با اهداف اقلیمی استفاده می کردند؛ درحالیکه امروزه در معماری معاصر دزفول، این الگوها چندان مورد استفاده نبوده و کاربرد آنها صرفا جنبه تزییناتی دارد و از اهداف اقلیمی بدور مانده است. حال سوالی که در اینجا مطرح است اینست که تفاوت عملکرد اقلیمی و رفتار حرارتی الگوهای مختلف خوون چینی در دیواره های مجوف چیست و کدام الگوها عملکرد اقلیمی موثرتری دارند؟ براین اساس این پژوهش تلاش دارد تا در راستای احیای هویت فرهنگی منطقه با استفاده از الگوهای هندسی سنتی نظیر خوون چینی، راهکاری جهت بهبود رفتار حرارتی دیوارهای مجوف سایه انداز ارایه نماید و با بررسی رفتار حرارتی این نقوش، الگوی بهینه ای پیشنهاد دهد که ضمن احیای هویت فرهنگی شهر، به لحاظ اقلیمی عملکرد مناسبی داشته باشد. روش تحقیق این پژوهش، یک روش ترکیبی است که با توجه به ماهیت خود، روش های مختلف تجربی و شبیه سازی و پژوهش موردی را درگیر می نماید و از روش تحقیق تفسیری و تاریخی نیز بهره مند میشود. ابتدا به کمک مطالعات کتابخانه ای و میدانی، نقوش هندسی و الگوهای بومی بررسی، طبقه بندی و تفسیر شدند و مشاهدات تجربی در این زمینه به ثبت رسید. سپس رفتار حرارتی این الگوها برروی جداره خارجی دیوار دوجداره به کمک شبیه سازی تحلیل گردید. در این پژوهش شبیه سازی ها با نرم افزار انرژی پلاس پس از اثبات روایی و پایایی آن انجام شد. نتایج نشان داد که استفاده از الگوهای سنتی در راستای احیای هویت فرهنگی در قالب نقوش هندسی نما، عملکرد اقلیمی بسیار مناسبی داشته و باعث کاهش چند درجه ای دمای هوای داخل در ماه های گرم سال میشوند. بر اساس نوع الگوی هندسی بکار رفته در جداره خارجی، عملکرد اقلیمی دیوارها متفاوت میشود و هر نقش عملکرد بخصوصی را ایجاب می نماید. بر این اساس الگوهای چلیپایی عملکرد بهتری در کاهش دمای هوای داخل داشته است.

زبان:
فارسی
صفحات:
150 تا 166
لینک کوتاه:
magiran.com/p2565577 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!