مقایسه اسپری های سروفلو و سرتاید بر معیارهای اسپیرومتری و علائم بالینی بیماران مبتلا به آسم متوسط و شدید

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

آسم یکی از شایع ترین بیماری های مزمن تنفسی است که در سه دهه گذشته شیوع بیش تری پیدا کرده است. سروفلو و سرتاید دو اسپری حاوی فلوتیکازون (یک کورتیکواسترویید ضد التهابی استنشاقی) و سالمترول (یک گشادکننده برونش طولانی اثر) هستند. این مطالعه با هدف مقایسه اثر اسپری های سروفلو و سرتاید بر معیارهای اسپیرومتری و علایم بالینی کودکان مبتلا به آسم متوسط تا شدید انجام شد.

مواد و روش ها

در این مطالعه گذشته نگر مبتنی بر پرونده بیماران که در بیمارستان شهید مطهری دانشگاه علوم پزشکی ارومیه انجام گرفت، 42 کودک بیمار با محدوده سنی 6 تا 15 سال و سابقه آسم مداوم متوسط تا شدید که در سه ماه گذشته تحت درمان با سروفلو و سرتاید  قرار گرفته بودند، وارد مطالعه شدند. اطلاعات مطالعه شامل سن، جنس، علایم بالینی (مانند سرفه و تنگی نفس) و متغیرهای اسپیرومتری در چک لیست های از پیش ساخته شده، ثبت شد. داده ها با نرم افزار 22SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

اگرچه تغییرات PEF و FEV1 به عنوان پارامترهای پاسخ درمانی قبل و بعد از درمان در هر دو گروه از نظر آماری معنی دار بود (0/05<p)، اما در مقایسه دو گروه تفاوت معنی داری مشاهده نشد (0/05>p). هم چنین، درمان با سروفلو باعث تسکین بیش تر علایم بالینی از جمله سرفه، تنگی نفس متناوب، حملات روزانه و خس خس سینه نسبت به سرتاید پس از یک و سه ماه درمان شد (0/05<p).

استنتاج

نتایج این مطالعه نشان داد که اسپری های سروفلو و سرتاید به طور یکسان شاخص های اسپیرومتری را بهبود می بخشند، اگرچه درمان با سروفلو علایم بالینی بیماران را بیش تر از سرتاید کاهش می دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
22 تا 30
لینک کوتاه:
magiran.com/p2566104 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!