ارتباط واریانت های ژنتیکی مسیر ترارسانی نیتریک اکسید/cGMP با استعداد ابتلا به پرفشاری خون در جمعیت استان کرمانشاه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

پرفشاری خون به دلیل شیوع بالا و افزایش خطر بیماری های قلبی عروقی، همواره یک چالش جهانی سلامت بوده است. فشار خون بالا در دسته بیماری های چندعاملی قرار دارد که عوامل ژنتیکی و محیطی، هر دو در ایجاد آن نقش دارند. تاکنون، ژن ها و مسیرهای ترارسانی مختلفی در ارتباط با پرفشاری خون پیشنهاد شده اند که از جمله آن ها، مسیر نیتریک اکسید/cGMP است. در این مطالعه و به منظور تعیین بهتر نقش این مسیر در پاتوژنز پرفشاری خون و در جهت یافتن عوامل ژنتیکی درگیر در ایجاد استعداد ابتلا به این بیماری در جمعیت استان کرمانشاه، سه نقطه کلیدی در مسیر نیتریک اکسید، یعنی ژن های eNOS، GUCY1A3 و PDE1A را مورد بررسی قرار دادیم.

مواد و روش ها

در این مطالعه مورد-شاهدی، تعداد 130 بیمار و 110 فرد سالم وارد مطالعه شدند. سه واریانت rs1799983 در ژن eNOS، rs13139571 در ژن GUCY1A3 و rs16823124 در ژن PDE1A به روش PCR-RFLP مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج به دست آمده مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.

یافته ها

این مطالعه ارتباط معنی داری را بین فراوانی ژنوتیپی و آللی چندشکلی rs1799983 در ژن eNOS و rs13139571 در GUCY1A3 نشان داد، در حالی که در PDE1A ارتباط معناداری مشاهده نشد. با این حال میانکنش ژنوتیپ های واریانت rs16823124 در ژن PDE1A با دو جایگاه دیگر مورد بررسی، می تواند مستعدکننده ایجاد فشارخون بالا باشد.

استنتاج

مطالعه حاضر ارتباط قوی را بین واریانت های تک نوکلیوتیدی مسیر NO و استعداد ابتلا به پرفشاری خون در جمعیت استان کرمانشاه نشان داد.

زبان:
فارسی
صفحات:
16 تا 26
لینک کوتاه:
magiran.com/p2566115 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!