بررسی تنوع ژنتیکی فوزاریوم های بخش Elegans و Martiella-Ventricosum مرتبط با کدوییان با استفاده از نشانگرهای ISSR در استان تهران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف
هدف از این تحقیق شناسایی فوزاریوم های بخش های Elegans و Martiella-Ventricosum مرتبط با گیاهان تیره کدوییان در استان تهران و ارزیابی توانایی نشانگرهای ISSR در بررسی روابط خویشاوندی این گروه از فوزاریوم ها بود.
مواد و روش ها
در این پژوهش تعداد پنج آغازگر (ATG)6، (AC)8YA، (AG)8G، (AG)8C و BHB(GA)7 که بر اساس مطالعات محققین مختلف، در تمایز نژادهای مختلف فوزاریوم، کارایی خوبی از خود نشان داده بودند، جهت انجام این آزمایش ها انتخاب شد. جدایه های قارچی پس از جداسازی و خالص سازی بر اساس خصوصیات ریخت شناسی و میکروسکوپی مورد شناسایی قرار گرفتند. جهت بررسی میزان کارایی نشانگرها در بروز چندشکلی، آماره های محتوای اطلاعات چندشکلی آغازگرها Polymorphism Information Content (PIC)، شاخص نشانگری  Marker Index (MI) و نسبت چندگانه موثرEffective Multiplex Ratio (EMR)  محاسبه شد. روابط داخل گونه های Fusarium با استفاده از نرم افزار NTSYS-PC V2.02 و ضریب تشابه SM و ترسیم دندوگرام به روش UPGMA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج
از مجموع 96 جدایه قارچی، تعداد 48 جدایه به عنوان Fusarium solani، تعداد 25 جدایه به عنوان Fusarium oxysporum و تعداد 23 جدایه به عنوان Fusarium redolens تشخیص داده شدند. تمامی پنج آغازگر ISSR در طول آزمایشات PCR، باندهایی پایدار و قابل تکرار تولید کردند. از تکثیرهای ISSR مجموعا 408 باند به دست آمد. تعداد 130 نوع باند متفاوت تولید شد که از این تعداد، 83 باند پلی مورفیک و 47 باند مونومورفیک بود. . اندازه ی قطعات PCR تولید شده از 273 تا 2428 جفت باز متغیر بود. درصد چندشکلی به دست آمده از بیشترین (73 درصد) برای UBC-864 تا کمترین (56 درصد) برای UBC-808 متغیر بود. آغازگرهای (ATG)6 و BHB(GA)7 در تفکیک بخش های Elegans و Martiella-Ventricosum از همدیگر عملکرد بهتری داشتند. آغازگر UBC-808 ((AG)8C) با تولید 26 جایگاه ژنی بیشترین تولید باند را در جدایه های بخش Elegans و آغازگر UBC-885 (BHB(GA)7) با تولید 25 باند بیشترین تولید باند را در مورد جدایه های بخش Martiella-Ventricosum داشت.
نتیجه گیری
نتایج این تحقیق نشان داد که نشانگر ISSR یک نشانگر کارآمد جهت آشکارسازی روابط مولکولی بین توده ها و جدایه های قارچ فوزاریوم می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
125 تا 144
لینک کوتاه:
magiran.com/p2566224 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!