بررسی تاثیر رقم و روش استخراج بر فعالیت آنتی اکسیدانی عصاره هسته چند رقم خرمای استان بوشهر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

ترکیبات فعال زیستی نظیر فیبرها و پلی فنول های موجود در محصولات گیاهی ، در سلامت انسان نقش دارند . اثرات سودمند ترکیبات فنولیک به خصوصیت آنتی اکسیدانی آن ها مربوط می شود. هسته خرما که جزء ضایعات کارخانجات فرآوری خرما است بسته به نوع واریته ، به طور میانگین حدود 15- 10 درصد وزن کل میوه را تشکیل می دهد و به عنوان یک منبع غنی از فیبرهای رژیمی و ترکیبات آنتی اکسیدانی می باشد . هدف از این پژوهش ، مقایسه اثر روش های استخراج سنتی (خیساندن) و فراصوت بر میزان ترکیبات فنولی و فلاونوییدی استخراج شده از عصاره هسته سه واریته خرمای کبکاب ، زاهدی و استعمران استان بوشهر و بررسی فعالیت آنتی اکسیدانی آن ها می باشد .

مواد و روش ها

هسته نمونه های خرما از میوه جدا سازی شده و سپس به منظور حذف گوشت با آب شتشو و در نهایت خشک و پودر شدند . از پودر حاصله با استفاده از روش خیساندن عصاره گیری شد . به منظور بررسی اثر فرآیند فراصوت بر استخراج ترکیبات فنولی و فلاونوییدی ، سه زمان 5 ، 10 ، 15 دقیقه و دو شدت 50 و 100 درصد استفاده شد . میزان محتوای فنول کل عصاره ها با استفاده از معرف فولین سیوکالتیو و محتوای فلاونویید کل عصاره ها بر اساس روش رنگ سنجی آلومینیوم کلراید اندازه گیری شد . دو روش مهار رادیکال آزاد DPPH و ABTS جهت ارزیابی خواص آنتی اکسیدانی عصاره ها به کار رفتند .

یافته ها

مقایسه بین دو روش استخراج نشان داد که بازده استخراج ترکیبات موثره هسته هر سه واریته خرما در روش فراصوت نسبت به روش خیساندن بیشتربود . بیشترین بازده استخراج ترکیبات موثره مربوط به زمان 10 دقیقه و شدت صوت 100 درصد مشاهده شد . نتایج آزمون های آنتی اکسیدانی نشان داد ، عصاره های هیدروالکلی هسته سه رقم خرما ، در مهار رادیکال‏ های آزاد وابسته به غلظت است و با افزایش غلظت ، فعالیت ضدرادیکالی آن ها افزایش می ‏یابد ، همچنین باوجود فنول (324/29میکروگرم بر میلی گرم گالیک اسید) و فلاونویید (360/1282 میکروگرم بر میلی گرم کویرستین) بیشتر عصاره هسته رقم زاهدی ، عصاره هسته رقم کبکاب دارای بیشترین فعالیت آنتی اکسیدانی بود.

نتیجه گیری کلی:

 پودر هسته رقم زاهدی، کبکاب و استعمران منبع خوبی از ترکیبات آنتی اکسیدان طبیعی است. بنابراین بر اساس یافته های این پژوهش، پودر و عصاره هسته ارقام مختلف خرما می تواند به عنوان یک آنتی اکسیدان طبیعی در غذاهای مختلف استفاده شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 16
لینک کوتاه:
magiran.com/p2567756 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!