شناسایی برنامه های کامپیوتری بازتوانی شناختی موثر در ارتقاء توجه در کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلال بیش فعالی- نقص توجه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

برنامه های کامپیوتری توانمندسازی مغزی با اجرای منظم، فشرده و مستمر تمرینات شناختی، سبب بهبود کارکردهای شناختی همچون توجه در اختلال بیش فعالی-نقص توجه می گردد. هدف این پژوهش شناسایی برنامه های کامپیوتری موثر در بهبود توجه در کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلال بیش فعالی و نقص توجه می باشد.

روش

این مطالعه به صورت مروری- توصیفی در سال 2018 و از طریق مرور کتابخانه ای و جستجوی کلیدواژه های «اختلال بیش فعالی و نقص توجه»، «برنامه های بازتوانی شناختی کامیپوتری»، «بازی درمانی»، در بانک های اطلاعاتی PubMed،, Scopus
Google Scholar انجام گرفته است. نتایج حاصل از بررسی متون از طریق مصاحبه نیمه ساختارمند بررسی و براساس حیطه های توجه در کودکان و نوجوانان مبتلا به بیش فعالی و نقص توجه، طبقه بندی شدند.

نتایج

براساس مطالعات، برنامه های شناختی کامپیوتری همچون Caption Log، Pay Attention، Cogmed Working Memory، Memory GYM، Attention GYM، Brainware Safari،8 Sciences ’ACTIVATET، Lumosity، My Happy Neuron، Smart Driver، و بسته ای توانبخشی همچون "مغزینه توجه و تمرکز" در ارتقاء انواع توجه (متمرکز، تقسیم شده، متناوب، مستمر و انتخابی) کودکان بیش فعال چهار سال به بالا، موثر بودند.

نتیجه گیری

باتوجه به تاثیر قابل ملاحظه برنامه های بازتوانی شناختی کامپیوتری در توانمندسازی مهارت های شناختی همچون توجه، استفاده از آن ها به عنوان درمان مکمل در ارتقاء کیفیت زندگی کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلال بیش فعالی- نقص توجه، امیدوارکننده است. اما، ارزیابی این گونه برنامه ها با نمونه های بزرگ تر، انتقال ارزیابی از اثرات آموزشی به زندگی روزانه و بهبود کیفیت آن ها از طریق ارایه مولفه های بیشتری از این گونه برنامه ها پیشنهاد می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
277 تا 288
لینک کوتاه:
magiran.com/p2568126 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!