شناسایی و اولویت ‏بندی مولفه های اخلاق حرفه‎ ای مدیران براساس نهج ‎البلاغه (مطالعه موردی: سازمان تامین اجتماعی استان آذربایجان شرقی)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در منابع دین اسلام به خصوص قرآن و نهج ‏البلاغه به همه بایدها و نبایدها و الزامات زندگی فردی و اجتماعی انسان پرداخته شده است. اصول و بسترهای اخلاق حرفه‏ای نیز که بحث نسبتا جدیدی در مشاغل، ادارات و سازمان ها می‏باشد حدود 1400 سال پیش توسط دین اسلام مورد توجه قرار گرفته است و می‏توان با رجوع به منابع اسلامی پاسخ های تخصصی و کارشناسی برای مسایل مرتبط با اخلاق حرفه‏ای به دست آورد. نامه ی امیرالمومنین علی (ع) به مالک اشتر فرماندار مصر، از بارزترین مصادیق مولفه ‏های اخلاق حرفه‏ای مدیران و کارگزاران حکومتی در منابع اسلامی می‏باشد که در آن ویژگی‏ های اساسی یک مدیر و کارگزار حکومتی بیان گردیده است.هدف تحقیق حاضر شناسایی و اولویت‏ بندی مولفه‏ های اخلاق حرفه‎ای مدیران از دیدگاه حضرت علی (ع) می باشد. ابزار جمع‏آوری اطلاعات در این تحقیق مصاحبه و پرسش نامه ی محقق ساخته است که سوال های پرسش نامه پس از مطالعه و مرور ادبیات موضوع و استخراج مولفه های اخلاق حرفه ای از کتاب شریف نهج البلاغه که شامل خطبه ها، نامه ها و حکمت های امیرالمومنین (ع) تنظیم و برای نظریه آزمایی؛ سوال های پرسش نامه پس از سنجش روایی و پایایی آن، بین نمونه آماری توزیع شد. اطلاعات حاصل از پرسشنامه با استفاده از روش ‏های آماری توصیفی و استنباطی مورد طبقه‏ بندی و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل نشان می‏دهد که مولفه ی «تامین مالی کارکنان» اخلاق حرفه ای بیشترین اهمیت و مولفه ی «شایسته سالاری و اهلیت گرایی» اخلاق حرفه ای کمترین اهمیت را نسبت به سایر مولفه ای 25 گانه اخلاق حرفه ای را دارد

زبان:
فارسی
صفحات:
51 تا 74
لینک کوتاه:
magiran.com/p2571169 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!