ارائه مدل هوشمند تطبیقی مبتنی بر منطق فازی نوع 2 برای مدیریت عدم قطعیت در پیش بینی الگوهای بیماری کووید-19 در سری های زمانی کوتاه و بلندمدت: مطالعه موردی ایران

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

روش های پیش بینی با قابلیت اطمینان بالا در حل مسایل دنیای واقعی، به ویژه مواردی بسیار حایز اهمیت است که بر سلامت عمومی تاثیر می گذارند. با گذشت زمان، ویژگی های آماری مسایل پیچیده نظیر بیماری کووید-19 به طور پیوسته درحال تغییرند که به عدم قطعیت مرتبه بالا در مدل سازی منجر می شوند. روش های هوش محاسباتی مانند منطق فازی نوع 2 روش هایی اند که پتانسیل مدل سازی عدم قطعیت را در حل مسایل پیچیده دارند. در این پژوهش برای نخستین بار روش هوشمندی براساس پتانسیل منطق فازی نوع 2 به منظور مدیریت عدم قطعیت در پیش بینی سری های زمانی کوتاه مدت و بلندمدت ارایه شده است. مدل های پیشنهادی روی مجموعه داده های مسایل دنیای واقعی ارزیابی شده اند که بیان کننده کارایی بالاتر روش پیشنهادی با استفاده از روش تحلیل منحنی ROC در پیش بینی الگوهای بیماری کووید-19 در مقایسه با روش های مشابه اند. نتایج نهایی روش پیشنهادی در مسیله کووید-19 برای داده های ایران، کارایی 81/93 درصد برای کوتاه مدت و 33/91 درصد را برای بلندمدت نشان می دهند. مدل پیشنهادی می تواند به تصمیم گیری های راهبردی و پیشگیری از تبعات همه گیری کووید-19 در کوتاه و بلندمدت کمک کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
109 تا 121
لینک کوتاه:
magiran.com/p2572010 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!