اثر نانوسامانه نیوزومی حاوی جنتامیسین بر باکتری استافیلوکوکوس اورئوس: یک مطالعه آزمایشگاهی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

مقاومت آنتی بیوتیکی یکی از چالش های اصلی در درمان بیماری های عفونی مربوط به استافیلوکوکوس اوریوس می باشد. نانوسامانه نیوزومی یک سیستم دارورسانی جدید است که پتانسیل فعالیت ضدمیکروبی آنتی بیوتیک ها را افزایش می دهد. هدف از این پژوهش تعیین اثر سامانه دارورسانی نیوزومی حاوی جنتامیسین بر باکتری استافیلوکوکوس اوریوس بود.

مواد و روش ها

در این مطالعه آزمایشگاهی، نیوزوم های مختلف شامل اسپن 60، تویین 60، کلسترول و جنتامیسین با نسبت مولی متفاوت با روش هیدراتاسیون لایه نازک سنتز شدند و شناسایی نانوسامانه های نیوزومی ساخته شده با میکروسکوپ نوری و دستگاه پراکندگی پرتو نور لیزر دینامیکی انجام شد. فعالیت ضدباکتریایی نیوزوم های سنتز شده به روش های چاهک و حداقل غلظت ممانعت کننده از رشد (Minimum inhibitory concentration; MIC) بر روی باکتری استافیلوکوکوس اوریوس (1112 :PTCC) بررسی گردید. داده ها با استفاده از آنالیز واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی Tukey تجزیه وتحلیل شد.

یافته ها

نانوسامانه های نیوزومی به صورت وزیکول های کروی شکل و در سه فرمولاسیون با اندازه ذره ای به ترتیب با میانگین و انحراف معیار 76/0 ±09/9، 20/15±59/27 و 30/0±10/9 میکرومتر مشخص شدند. نتایج نشان داد که فرمول با نسبت مولی 60:40 بیشترین درصد محبوس سازی جنتامیسین (82/90 درصد) و هم چنین فرمولاسیون نیوزومی 60:40 با نصف غلظت محلول جنتامیسین تجاری موجود، هاله عدم رشد مشابهی را بر روی باکتری استافیلوکوکوس اوریوس داشتند (658/0=P).

نتیجه گیری

رهایش مداوم و کنترل شده جنتامیسین از نانوسامانه نیوزومی، همراه با افزایش نفوذ دارو سبب کاهش رشد باکتری استافیلوکوکوس اوریوس می شود. بر این اساس نانوسامانه نیوزومی دارای پتانسیل خوبی به عنوان یک سیستم انتقال دارو است.

زبان:
فارسی
صفحات:
223 تا 236
لینک کوتاه:
magiran.com/p2573079 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!