تحلیل جامعه شناختی سیاست های کاهش فقر و نابرابری اجتماعی در برنامه های توسعه (راهکارها و توصیه های سیاستی برای تدوین برنامه هفتم توسعه)

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مبارزه با فقر و نابرابری های اجتماعی یکی از اصلی ترین دغدغه های سیاست گذاران اجتماعی است. در ایران این موضوع در قالب برنامه های توسعه و لایحه فقرزدایی همواره مد نظر بوده است. با این حال شاخص های حوزه فقر نتایج چندان رضایت بخشی را نشان نمی دهند. در مقاله حاضر به تحلیل محتوای شش برنامه توسعه با تاکید بر سیاست های کاهش فقر و نابرابری های اجتماعی پرداخته شده است. نتایج حاکی از آن است که؛ 1) در هیچکدام از برنامه ها (بجز برنامه چهارم) خط فقر استاندارد و رسمی که ملاک عمل سیاست گذار قرار گرفته باشد، ملاحظه نمی شود، 2) جدی ترین چالش برنامه های توسعه در رابطه با کاهش فقر، شناسایی فقرا است، 3) برنامه فقرزدایی در ایران بر رفع پیامدهای فقر تاکید دارد تا علل و ریشه های آن، 4) در برنامه های توسعه به موضوع آسیب پذیری توجه جدی نشده است. لذا در تدوین برنامه هفتم توسعه تاکید می گردد: در ابتدای برنامه تعریف مشخصی از خط فقر و شاخص های مربوطه ارایه شود، گروه های هدف یعنی فقرا و مناطق محروم و نیازهای آنها شناسایی گردد، به جای دیدگاه عارضه نگر، رویکرد ساختارنگر به فقر اتخاذ گردد، به جای برنامه های جزیره ای سعی در تدوین برنامه جامع کاهش فقر شود، موضوع توانمندسازی در کنار پرداخت های مستقیم مد نظر قرار گیرد، علاوه بر رشد، موضوع توزیع مجدد درآمد مد نظر قرار گیرد و تکانه های احتمالی خارجی پیش بینی و برای مقابله با آنها برنامه ریزی شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
35 تا 78
لینک کوتاه:
magiran.com/p2573766 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!