تاثیر روزه داری بر فشار داخل چشمی در افراد سالم

چکیده:
هدف
مقایسه فشار داخل چشمی افراد سالم روزه دار در ماه رمضان با یک ماه بعد از آن در سال 1383.
روش پژوهش: مطالعه به صورت توصیفی در رمضان سال 1383 بر روی مردان داوطلب شاغل در بیمارستان لبافی نژاد با سن کم تراز 40 سال که روزه دار بودند و سابقه هیچ گونه بیماری سیستمیک یا چشمی نداشتند؛ انجام شد. وزن افراد و فشار داخل چشمی آنها در هفته دوم و چهارم رمضان و یک ماه بعد از پایان رمضان اندازه گیری شد. فشار چشم در ساعت های مختلف روز اندازه گیری می شد.
یافته ها
تعداد 28 چشم از 14 مرد سالم با میانگین سنی 4.4± 31.9 سال بررسی شدند. میانگین وزن افراد در هفته چهارم نسبت به هفته دوم رمضان، یک کیلوگرم کاهش (P=0.05) و در یک ماه بعد از رمضان نسبت به هفته چهارم رمضان 1.5 کیلوگرم افزایش (P=0.008) داشت. فشار چشم ها در ساعت 9 و 13 در هفته چهارم نسبت به هفته دوم رمضان، به ترتیب 1.1 و 1.5 میلی متر جیوه کاهش و در یک ماه بعد از رمضان نسبت به هفته چهارم رمضان، به ترتیب 1.4 و 2.1 میلی متر جیوه افزایش یافت که این تغییرات، به لحاظ آماری معنی دار بودند. فشار چشم ها در ساعت 17 نیز در یک ماه بعد از رمضان نسبت به هفته دوم و چهارم رمضان، به ترتیب 1.6 و 1.8 میلی متر جیوه افزایش یافت. فشار چشم ها بین ساعت 17 تا 19 (قبل تا بعد از افطار) در هفته دوم و چهارم رمضان، به ترتیب 0.5 و 0.6 میلی متر جیوه کاهش یافت.
نیتجه گیری: تغییرات فشار چشم در روزه داری، در افراد سالم چندان قابل توجه نمی باشد. بررسی تغییرات فشار چشم در روزه داری، در افراد مبتلا به گلوکوم توصیه می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
489
لینک کوتاه:
magiran.com/p257695 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!