آینده پژوهی نقش سبک زندگی مبتنی بر طب ایرانی در نظام سلامت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

زندگی شهری و صنعتی و دوری تدریجی از سبک زندگی سالم در سطوح فردی، خانوادگی و اجتماعی، چالش هایی را برای نظام سلامت به وجود آورده است که متخصصان، آن را از پیامدهای زندگی مدرن می دانند. هدف پژوهش حاضر، آن است که با استفاده از رویکرد آینده‎پژوهانه به بررسی پیامدها و چالش ‏های احتمالی نظام سلامت ناشی از تغییر و تحولات سبک زندگی در کشور تا 10 سال آینده بپردازد و پاسخ‎های ممکن طب ایرانی را در بهبود سبک زندگی آشکار کند.

مواد و روش ها

این تحقیق، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده‏ ها، دارای روش ترکیبی (کمی و کیفی) است. به‏ منظور تجزیه ‏وتحلیل داده‎ها، از تحلیل‏ های آمار استنباطی و روش «تحلیل اثرات متقابل» (به کمک نرم افزار میک مک) و «چرخ آینده»، که در زمره فنون آینده پژوهی به حساب می آیند، استفاده شده است. جامعه آماری در این مطالعه به ‏منظور مصاحبه و توزیع پرسش‏نامه، متخصصان طب ایرانی، مدیران وزارت بهداشت و اعضای هییت علمی دانشکده ‏های طب ایرانی بوده اند.

یافته‏ ها:

 در یافته‏ های پژوهش، هفده متغیر کلیدی موثر بر آینده شناسایی شدند؛ سپس پیاده سازی روش تحلیل اثر متقابل بر روی این متغیرها، علاوه بر اینکه سازوکار اثرگذاری بین آنها را آشکار کرد، چهار عامل «شهرنشینی و جابه جایی جمعیت»، «مواد مخدر»، «غذاهای آماده» و «مواد آلاینده در هوا» را به عنوان پیشران های آینده ساز برجسته نمود. در مرحله بعد و با کشف ارتباط میان عوامل، روش چرخ آینده کمک نمود تا تحلیل ها در افق آینده معنا یابند.

نتیجه ‏گیری: 

با توجه به یافته ‏های این پژوهش مبنی بر عوامل و پیامدهای بسیار خطیری که نظام سلامت را با چالش‏ های فراوانی مواجه خواهد کرد، به نظر می‏ رسد که یکی از مهم ترین راهکارهای برون رفت از بحران‏ های پیش روی کشور، اصلاح سبک زندگی و استفاده از ظرفیت علمی و فرهنگی طب ایرانی است

زبان:
فارسی
صفحات:
289 تا 304
لینک کوتاه:
magiran.com/p2577342 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!