مسئولیت های فرادانشگاهی اعضای هیات علمی در بستر دانشگاه کلاس جهانی: معرفی مفهوم برونگرایی علمی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

دنیای معاصر در حال تغییرات روزافزون است و آموزش عالی و دانشگاه ها نیز بی تاثیر از این تحولات نیستند؛ نقش دانشگاه ها و به تبع آن نقش اعضای هیات علمی متناسب با تحولات دنیای معاصر در حال تغییر است. یکی از رویکردهای نوظهور در آموزش عالی، دانشگاه کلاس جهانی است. در این عرصه، اعضای هیات علمی با کیفیت عاملی کلیدی و مهم جهت دستیابی به دانشگاه کلاس جهانی محسوب می شوند. لذا شناسایی نقش های جدید اعضای هیات علمی در بسترهای نوظهور دانشگاهی اهمیت می یابد. پژوهش حاضر به منظور پوشش دادن این خلاء علمی انجام شده است.

مواد و روش ها

این پژوهش از حیث هدف، کاربردی و از ماهیت داده ها، پژوهش کیفی از نوع تحلیل مضمون است. جامعه پژوهش، منابع مرتبط با دانشگاه کلاس جهانی و به ویژه شایستگی های اعضای هیات علمی در دانشگاه کلاس جهانی بود. پس از بررسی منابع استخراج شده از پایگاه های داده، 57 منبع به عنوان نمونه هدفمند انتخاب شدند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش کدگذاری و تحلیل مضمون استفاده شد و به منظور اعتباریخشی داده ها، از روش کینگ و هاروکس استفاده شد.

بحث و نتیجه گیری

پس از تحلیل داده ها، در مجموع 32 مضمون پایه و 5 مضمون سازمان دهنده شناسایی شدند و از این رهگذر مضمون فراگیر «برونگرایی علمی» شکل گرفت. نتایج نشان داد که می توان مبتنی بر نقش و مسیولیت های فرادانشگاهی اعضای هیات علمی در بستر دانشگاه کلاس جهانی، شایستگی های اعضای هیات علمی در این عرصه را در غالب پنج مضمون سازمان دهنده «اثرگذاری علمی»، «تعاملات فرادانشگاهی» و «مسیولیت های اجتماعی»، «شهروندی جهانی» و «هوش فرهنگی» خلاصه نمود. بر این اساس مضمون فراگیر «برونگرایی علمی» شناسایی شد که پیشنهاد می شود مورد توجه اعضای هیات علمی و سیاستگذاران آموزش عالی قرار گیرد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
4
لینک کوتاه:
magiran.com/p2581306 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!