بررسی رابطه بین سواد سلامت و بهزیستی شغلی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی آبادان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

سطح سواد سلامت و بهزیستی شغلی کارکنان نظام سلامت که متولی آموزش و سلامت جامعه هستند، اهمیت دارد. این پژوهش با هدف تعیین رابطه بین سواد سلامت و بهزیستی شغلی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی آبادان در سال 1401انجام شد.

روش بررسی

این مطالعه مقطعی از نوع همبستگی بود که بر روی 185 نفر از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی آبادان انجام گردید، روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای و ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه های اطلاعات دموگرافیک، سواد سلامت و بهزیستی شغلی بود. داده های گردآوری شده با استفاده از آزمون های آماری توصیفی و استنباطی پیرسون مورد تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

میانگین نمره سواد سلامت شرکت کنندگان در مطالعه 9/64 درصد (کافی) و 9/18 درصد (عالی) بوده است. در بررسی منابع کسب اطلاعات در بین کارکنان بیشترین منبع اخذ اطلاعات سلامت در اینترنت و سوال از پزشکان و کارکنان بهداشتی و درمانی(درصد 1/61) بوده و در درجه بعد رادیو و تلویزیون (8/16درصد) و کتابچه، جزوه، بروشورهای آموزشی و تبلیغی (7/9درصد) قرارگرفتند. از نظر بهزیستی شغلی بیشتر واحدهای مورد پژوهش 3/64 درصد (در سطح متوسط) و 6/28 درصد (در سطح بسیار خوب) و تنها 7 درصد (در سطح ضعیف) بودند. یافته ها نشان داد که سطح سواد سلامت می تواند متاثر از حوزه کاری افراد باشد و ارتباط بین سواد سلامت و بهزیستی شغلی معنی دار نبود. بررسی بر روی ارتباط بین بهزیستی شغلی و ابعاد سواد سلامت نشان داد بهزیستی شغلی تنها با بعد مهارت خواندن)03/0P-value =) رابطه معنی دار و مستقیمی دارد.

نتیجه گیری

بهزیستی شغلی با سواد سلامت افراد ارتباط معناداری نداشت و به نظر می رسد متغیرهای دیگری که در این مطالعه بررسی نشده است، می تواند در این حوزه نقش بیشتری داشته باشد. با توجه به جایگاه متولیان نظام سلامت، این یافته ها می تواند مورد استفاده سیاستگذاران در برنامه ریزی و توسعه سواد سلامت و بهزیستی شغلی کارکنان قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
199 تا 205
لینک کوتاه:
magiran.com/p2583075 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!