تعیین اهمیت الزامات امنیت اطلاعات در شبکه پزشکی از راه دور از دیدگاه مدیران و کارکنان واحد فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی و بیمارستان های آموزشی شهر بیرجند

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

امروزه با پیشرفت تکنولوژی اطلاعات، استفاده از فناوری پزشکی از راه دور گسترش زیادی پیدا کرده است. اما از آن جاکه فناوری پزشکی از راه دور متکی بر انتقال داده هاست، توجه به مسایلی از جمله امنیت شبکه، محرمانگی و حفظ حریم خصوصی بیماران امری ضروری است. از این رو این مطالعه با هدف تعیین اهمیت الزامات امنیت اطلاعات در شبکه پزشکی از راه دور از دیدگاه مدیران و کارکنان واحد فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی و بیمارستان های آموزشی شهر بیرجند انجام پذیرفت.

روش بررسی

این مطالعه به شیوه توصیفی مقطعی در سال 1400 انجام شد. جامعه ی پژوهش را مدیران و کارکنان واحد فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی و بیمارستان های آموزشی شهر بیرجند (40 نفر) تشکیل دادند که به صورت سرشماری مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده، پرسش نامه ی محقق ساخته بود که روایی توسط استادان و صاحب نظران تایید و پایایی آن با آلفای کرونباخ (0/83) محاسبه شد. داده ها پس از جمع آوری، در نرم افزار SPSS وارد و با استفاده از آمار توصیفی، تحلیل شدند.

یافته ها

یافته های پژوهش نشان داد که الزام امنیتی مربوط به انتقال اطلاعات از درجه اهمیت بالاتری نسبت به سایر الزامات برخوردار است. همچنین در زمینه ی منابع انسانی، ارایه مستندات دقیق و راهنمای آموزشی برای کاربران سیستم ها با میانگین (4/47)، در زمینه ی تجهیزات تشخیص پزشکی، مجهز بودن سیستم های شبکه پزشکی از راه دور به برق اضطراری با میانگین (4/72)، در زمینه ی ذخیره و دسترسی به اطلاعات مربوط، نصب آنتی ویروس ها و ضد بدافزارها بر روی تمامی سیستم ها با میانگین (4/75) و نیز در زمینه انتقال اطلاعات، رمزگذاری فایل ها و اطلاعات مهم و حساس با میانگین (4/69) مهم ترین نیاز امنیتی بودند.

نتیجه گیری

همان طورکه نتایج پژوهش نشان داد، الزامات امنیتی مربوط به انتقال اطلاعات از درجه ی اهمیت بالاتری نسبت به سایر الزامات برخوردار است؛ در ابتدا می توان با ایجاد سیاست های امنیتی، به روز رسانی و نظارت بر اجرای آن ها و همچنین آموزش به کارکنان تاحدود زیادی امنیت اطلاعات را تضمین کرد. اما جهت انتقال اطلاعات حساس پزشکی می توان از روش های رمزگذاری و تایید صلاحیت، پروتکل امن انتقال اطلاعات، شبکه های خصوصی و مجازی و سایر تکنولوژی های جدید در این زمینه استفاده کرد؛ البته در خصوص ایجاد زیرساخت های فنی مناسب جهت پیاده سازی سیاست های امنیتی در انتقال اطلاعات بایستی تمیهدات لازم صورت پذیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
538 تا 548
لینک کوتاه:
magiran.com/p2584891 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!