بررسی تغییرات گاف انرژی و تعیین اندازه نقطه های کوانتومی PbS تهیه شده در محلول کلوییدی

پیام:
چکیده:
ما طی خورشیدگرفتگی 20 مرداد 1378 در ایران، آزمایشی برای آشکارسازی تغییرات کوتاه دوره در شدت انرژی تاج خورشید انجام دادیم. مکان آزمایش در دانشگاه اصفهان، در 20 کیلومتری خط سایه مرکزی انتخاب شد. در این آزمایش از یک نورسنج 6 کاناله و فیلتر پیوستار با پهنای باند 190? با طول موج مرکزی 4700? استفاده و مقدار شدت با آهنگ 5 هرتز برای 6 ناحیه مختلف تاج خورشید ثبت شد. در انتخاب این نواحی از تصاویر ایکس نرم رصدخانه مداری YOHKOH استفاده شد. تحلیل فوریه همه کانالها به جز کانال 6 که نور به آن نمی رسید، نشان می دهد که امواجی با دامنه های بین 0.3 تا 0.7 درصد متوسط شدت تاج و با فرکانسهای کمتر از 0.1 هرتز در داده ها وجود دارد. برای یافتن این امواج و محاسبه پارامترهای آنها از روش ضرایب همبستگی و کمترین مربعات استفاده شده است. شباهتهایی بین امواج ثبت شده و در کانالهای مختلف وجود دارد (جدول 1) و به نظر می رسد که یکی از آنها در همه کانالها وجود داشته است. این مطلب، حدس نظریه پردازانی را که میرایی امواج مد سریع (fast mode) با طول میرایی چند صد هزار کیلومتر را عامل گرم شدن تابع در نواحی فعال می دانند، تقویت می کند. پارامترهای این امواج با فرض این که این امواج مد سریع یا مد آهسته (slow mode) هستند، محاسبه شده است. برای محاسبه طول امواج مد آهسته از رابطه? =VAP که P دوره تناوب موج و CS سرعت صوت است و برای امواج مد سریع از رابطه? =VAP که VA سرعت Alfven است، استفاده کردیم. نتایج این محاسبات که در جدولهای 3 و 4 آمده است با نتایج رصدهای انجام شده در خورشید گرفتگی های قبلی (1995 و 1998) مشابه است. هم چنین مرتبه بزرگی شار انرژی به دست آمده مشابه نتایج گذشته است. بر این اساس، امواج مد سریع شار انرژی لازم برای گرم نگه داشتن تاج خورشید را دارا هستند، آزمایش های تکمیلی، به خصوص رصدهای دو بعدی برای تحقیق در مورد آهنگ میرایی این امواج مورد نیاز است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
41
لینک کوتاه:
magiran.com/p258588 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!