علل قصور کادر درمانی در پرونده های ارجاعی به سازمان پزشکی قانونی استان یزد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

علی رغم پیشرفت های فنی در تشخیص و درمان پزشکی، قصور کادر درمانی افزایش یافته است که می تواند منجر به کاهش اعتماد مردم شود. قصور پزشکی به معنای کوتاهی غیرعمدی در انجام وظیفه است که شامل اشتباه در تشخیص، اشتباه در طرح درمان و یا اشتباه در مدیریت بیماری می باشد. این تحقیق جهت بررسی علل قصور کادر درمانی در پرونده های ارجاع شده به پزشکی قانونی استان یزد صورت گرفت.

روش پژوهش: 

مطالعه حاضر از نوع مقطعی و کاربردی بود که در سال 1398 انجام شد. جامعه پژوهش شامل کلیه پرونده های شکایت از قصور کادر درمانی ارجاع شده به کمیسیون پزشکی قانونی استان یزد در سال 1397 بود. داده ها به وسیله یک چک لیست جمع آوری گردید. پس از ورود اطلاعات در نرم افزار SPSS 16 با استفاده از آمار توصیفی (فراوانی_درصد) و آزمون کای اسکویر، نتایج در سطح اطمینان 95 درصد تحلیل گردید.

یافته ها

از 96 پرونده بررسی شده در سال 1397، تعداد 53 نفر از شاکیان، مرد و 43 نفر آن ها زن بودند، بیشتر آن ها در رده سنی 40-20 سال قرار داشتند و بیشترین شکایت ها مربوط به بیمارستان های دولتی بود. در مورد علت قصور، بیشترین فراوانی به ترتیب مربوط به بی مبالاتی، عدم رعایت نظامات دولتی، ترکیبی از چند عامل، بی احتیاطی و عدم تبحر بود. همچنین پزشکان متخصص زنان و زایمان (18/8 درصد)، جراحی (13/5 درصد) و بیهوشی (10/4 درصد) بیشترین موارد قصور را داشتند. در پرونده های بررسی شده، 58/3 درصد قصور کادر درمان به اثبات رسیده و مابقی شکایات مورد تایید واقع نشده بود.

نتیجه گیری

ریشه یابی زمینه های قصور پزشکی، تغییر رویکرد فردی به رویکرد سیستمی در برخورد با عوامل خطا، افزایش آگاهی کادر درمان از قوانین و عواقب قصور و اطلاع رسانی دستورالعمل ها به متولیان سلامت توسط کمیته های ایمنی، می تواند باعث کاهش قصور کادر درمان و به تبع آن کاهش شکایات از آن ها شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
49 تا 59
لینک کوتاه:
magiran.com/p2590366 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!