بررسی خواص ضد میکروبی، آنتی اکسیدانی و فیتوشیمیایی، عصاره بابونه، سیاه دانه، شاه تره و مورد بر روی باکتری های بیماری زای جدا شده از نمونه های کشت خون و ادرار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

گیاهان دارویی به عنوان یکی از منابع مهم دارویی در جهان هستند. عفونت ادراری از رایج ترین عفونت های بشری و عفونت خون از عوامل مهم مرگ و میر در جهان است. مقاومت به آنتی بیوتیک ها در سال های اخیر به عنوان یک مشکل اساسی جهان مطرح است. گیاهان دارویی آنتی اکسیدان طبیعی هستند. بابونه دارویی، شاه تره گل ریز، سیاه دانه و مورد از مهم ترین گیاهان در طب سنتی می باشند که در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفته اند.

مواد و روش ها

گیاهان ابتدا توسط دستگاه آسیاب برقی پودر شده و سپس به روش ماسراسیون عصاره هیدروالکی آن تهیه و پس از الکل پراکنی، لیوفیلیز گردید و از آن سه غلظت 64، 160 و 220 میلی گرم در میلی لیتر تهیه شد. اثر ضد میکروبی به روش دیسک دیفیوژن و آنتی اکسیدان به روش DPPH بررسی شد.

یافته ها

بیشترین درصد مهار نسبت به دیسک دارویی جنتامایسین، برای گیاه مورد در برابر باکتری اشریشیاکلی (86 درصد) و سودوموناس آیروژینوزا (100درصد) بود و برای استافیلوکوکوس اوریوس نسبت به دیسک اریترومایسین نیز  100 درصد مشاهده شد. گیاه سیاه دانه بیشترین میزان اثر آنتی اکسیدانی (حدود 60 درصد) و مورد با 43 درصد کمترین میزان اثر آنتی اکسیدانی را داشت. با انجام تست GC-MS مشخص شد بیشترین ماده موثره در گیاهان مورد، سیاه دانه، شاه تره گل ریز و بابونه دارویی به ترتیب بنزنتریول (Benzenetriol) (97/30 درصد)، اکتادکادینوییک اسید (Octadecadienoic acid) (35/44 درصد)، پیران (Pyran) (26/13 درصد) و بنزوپیران (Benzopyran))24/50 درصد) بود.

نتیجه گیری

گیاه مورد دارای بیشترین اثر ضد میکروبی و گیاه سیاه دانه دارای بیشترین اثر آنتی اکسیدانی می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
39 تا 49
لینک کوتاه:
magiran.com/p2592742 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!