بررسی عوامل مرتبط با شدت وقوع کووید-19 در بیماران بستری: یک مطالعه مقطعی از شهر سمنان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

شناسایی عوامل موثر بر شدت ابتلا به یک بیماری منجر به اتخاذ تدابیر پیشگیرانه و درمانی هوشمندانه، و متعاقبا بهبود برون دادهای بهداشتی خواهد شد. بر این اساس، مطالعه حاضر با هدف بررسی عوامل دموگرافیک و زمینه ای مرتبط با شدت ابتلا به کووید-19 در بیماران بستری به انجام رسید.

مواد و روش ها

مطالعه مقطعی حاضر بر روی 400 نفر از بیماران بستری مبتلا به کووید-19 در بیمارستان کوثر شهر سمنان اجرا شد. ابزار مورد استفاده، پرسش نامه محقق ساخته ای بود که روایی محتوایی آن از دیدگاه 10 صاحب نظر و با کسب نمره 92/0 و 89/0 به ترتیب برای شاخص های CVR و CVI مورد تایید قرار گرفت. در این مطالعه از روش نمونه گیری تصادفی سیستماتیک استفاده شد و داده های مورد نیاز از طریق بررسی پرونده های پزشکی و مصاحبه با بیماران گردآوری گردید. تمامی بررسی های آماری با استفاده از نرم افزار SPSS19 انجام شد و 05/0>P معنی دار در نظر گرفته گردید.

یافته ها

میانگین سنی بیماران مورد بررسی 20/56 (77/59±) سال بود و زنان (%53) و مردان (%47) سهم نسبتا مشابهی را به خود اختصاص داده بودند. از میان بیماران، %24 آنان بستری شدن در ICU و %7 رفتن به حالت کما را تجربه کرده اند. هم چنین %99 از بیماران به عوارض جانبی جدی کووید-19 مبتلا شدند که میزان ابتلا به عوارض جانبی ریوی، قلبی و کلیوی به ترتیب %96، %68 و %6 برآورد گردید. سایر بررسی های صورت گرفته، موید وجود ارتباط آماری معنی دار میان متغیرهای سن، وضعیت تحصیلی، وضعیت شغلی، بومی بودن، محل دریافت مراقبت؛ ابتلا قبلی به بیماری قلبی، فشارخون بالا، دیابت، نقص ایمنی و چاقی؛ و نیز داشتن فعالیت ورزشی و یا شغل مستلزم فعالیت جسمی، با شدت بیماری می باشد (05/0>P).

نتیجه گیری

نتایج مطالعه نشان داد که طیف گسترده ای از عوامل نظیر عوامل دموگرافیک، دسترسی به مراقبت بهداشتی، رفتارهای جست وجوگر بهداشتی، ابتلا به بیماری زمینه ای و نیز داشتن سبک زندگی سالم با شدت ابتلا به کووید-19 مرتبط می باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
229 تا 239
لینک کوتاه:
magiran.com/p2597314 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!