فراوانی سویه های استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین مولد بیوفیلم جدا شده از بیماران مبتلا به عفونت ادراری در اصفهان در سال 1400

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

استافیلوکوکوس اوریوس مقاوم به متی سیلین از جمله باکتریهای بیماریزای اصلی ایجاد عفونتهای مزمن دستگاه ادراری محسوب می شود، که عمدتا ناشی از توانایی این باکتری در تشکیل بیوفیلم است. مطالعه حاضر، با هدف تعیین مقاومت آنتی بیوتیکی و انتشار کلونال سویه های استافیلوکوکوس اوریوس مقاوم به متی سیلین مولد بیوفیلم جدا شده از بیماران مبتال به عفونت ادراری در 2 بیمارستان مختلف در اصفهان به انجام رسید.

روش کار

در سال 1400 در مجموع 163 ایزوله مشکوک به استافیلوکوکوس اوریوس از بیماران مبتال به عفونت ادراری در آزمایشگاه دو بیمارستان در شهر اصفهان جمع آوری شدند و با استفاده از پرایمرهای اختصاصی ژن nucA و mecA به عنوان سویه های استافیلوکوکوس اوریوس مقاوم به متی سیلین مورد تایید قرار گرفتند. جهت تعیین توانایی تشکیل بیوفیلم از آزمونهای کیفی ژلوز قرمز کنگو و کمی میکروتیتر پلیت استفاده گردید و مقاومت آنتی بیوتیکی سویه های مولد بیوفیلم نسبت به 14 آنتی بیوتیک بر اساس استانداردهای CLSI تعیین گردید. جهت تایپینگ سویه ها از روش های پروفاژ تایپینگ و SCCmec تایپینگ استفاده گردید.

یافته ها

در مجموع 61 سویه 37 درصد مقاوم به سفوکسی تین بودند و در آزمون ژلوز قرمز کنگو 52 سویه 85 درصد استافیلوکوکوس اوریوس مقاوم به متی سیلین قادر به تشکیل اسالیم بودند. همچنین، 83 درصد از سویه های اسالیم بیوفیلم تشکیل دادند. تمامی سویه ها نسبت به پنی سیلین مقاومت نشان دادند و بیشترین میزان مقاومت نسبت به آنتی بیوتیکهای سیپروفلوکساسین، اریترومایسین، توبرامایسین، کلیندامایسین، تتراسایکلین، آمیکاسین و کانامایسین مشاهده گردید و هیچکدام از سویه ها نسبت به لینزوالید و کینوپریستین-دالفوپریستین مقاوم نبودند. علاوه بر این، دو SCCmec تایپ II 7 درصد و III 93 درصد، 4 پروفاژتایپ SGB، SGF، SGFa و SGFb و دو الگوی پروفاژی در میان سویه ها شناسایی گردید.

نتیجه گیری

حضور و دوام گروه های کلونال سویه های استافیلوکوکوس اوریوس مقاوم به متی سیلین مولد بیوفیلم واجد الگوهای تایپینگ مشابه در میان بیماران در دو بیمارستان مورد مطالعه نشان دهنده منشاء مشترک و انتشار گسترده این سویه ها در اصفهان است.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 12
لینک کوتاه:
magiran.com/p2597466 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!