کیفیت نامطلوب خواب عامل خطر افزایش قندخون ناشتا و هموگلوبین گلیکوزیله بیماران مبتلا به دیابت نوع 2

پیام:
چکیده:
مقدمه
اختلالات خواب تاثیر نامطلوبی بر سلامت جسمی و روانی بیماران مبتلا به دیابت می گذارد. کیفیت پایین خواب می تواند کنترل بیماری و عوارض ناشی از آن را نیز تحت تاثیر قرار دهد. این مطالعه با هدف بررسی ارتباط میان کیفیت خواب با قندخون ناشتا و هموگلوبین گلیکوزیله بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 انجام شد.
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی مقطعی 250 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2، مراجعه کننده به درمانگاه دیابت بیمارستان ولایت شهر قزوین، بصورت در دسترس وارد شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل چک لیست اطلاعات فردی-اجتماعی و پرسش نامه کیفیت خواب پترزبورگ بود. جهت تحلیل داده ها از مدل های رگرسیونی، ضریب همبستگی اسپیرمن و آزمون من ویتنی استفاده شد.
یافته ها
میانگین و انحراف استاندارد قند خون ناشتا 75/40±207/72 و هموگلوبین گلیگوزیله 1/92±8/58 بود. از میان شرکت کنندگان 175 نفر (70 درصد) کیفیت نامطلوب خواب داشتند. بر اساس آزمون همبستگی اسپیرمن میان نمره کل کیفیت خواب با قند خون ناشتا (0/487=P< 0/001 ،r) و یا هموگلوبین گلیگوزیله (0/465=P< 0/001 ،r) ارتباط مستقیم و معناداری وجود داشت. بر اساس مدل رگرسیون لجستیک، کیفیت ضعیف خواب شانس کنترل نامطلوب قند خون را 3/17 برابر افزایش می دهد.
نتیجه گیری
یافته های حاضر رابطه مستقیم بین کیفیت ضعیف خواب و کنترل نامطلوب دیابت را نشان داد. بنابراین تامین بهداشت خواب باید به عنوان بخش مهمی از درمان و مراقبت بیماران مبتلا به دیابت نوع 2، در جهت مدیریت بهتر قند خون آن ها، در نظر گرفته شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
285 تا 291
لینک کوتاه:
magiran.com/p2599427 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!