مطالعه ایکنوفابریک ها، محیط رسوبی و محیط زیست دیرینه بخش گوری در برش های چینه شناسی در میادین نفتی چهاربیشه، آغاجری و پارسی، جنوبغرب ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

 بخش گوری سازند میشان به عنوان یکی از مخازن گازی حوضه زاگرس متشکل از سنگ آهک، مارن و انیدریت می باشد. به منظور بررسی فسیل های اثری، رخساره ها و محیط رسوبی بخش گوری سازند میشان در جنوب غرب ایران 3 برش چینه شناسی میلاتون در میدان نفتی چهاربیشه، امیدیه در میدان نفتی آغاجاری و برش روستای شهید رجایی در میدان نفتی پارسی مورد بررسی دقیق قرار گرفتند. مطالعه سنگ شناسی و تحلیل مجموعه زیستی بخش گوری منجر به شناسایی 9 رخساره مربوط به محیطهای جزر و مدی، لاگون و سد گردید که مربوط به یک رمپ کربناته می باشند. کربناتهای بخش گوری مملو از آثار فسیلی Thalassinoides suevicus مربوط به سخت پوستان می باشند. این گونه از تالاسینوییدسها در فرم های استوانه ای (cylindrical)، Y، T،question mark (به شکل علامت سوال) و کمانی دیده می شوند. آشفتگی زیستی حاصل از تالاسینوییدس ها در لایه های مورد مطالعه به 5 رده ایکنوفابریک تقسیم بندی می شود که معادل شاخص های ایکنوفابریکی استاندارد رده 1 تا 5 می باشند. تنوع ایکنوفابریکها در برش چینه شناسی امیدیه نسبت به برش روستای شهید رجایی بیشتر می باشد که به دلیل تغییرات بیشتر در شرایط محیطی مثل عمق و اکسیداسیون در این برش است. همچنین حضور تالاسینوییدسها در بخش گوری نشان دهنده یک محیط دریایی گرم و خیلی کم عمق می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
90 تا 117
لینک کوتاه:
magiran.com/p2599630 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!