نظریه تقدم دیوان بین المللی دادگستری به عنوان دادگاه جهانی بر شورای امنیت در حل وفصل اختلافات بین المللی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

شورای امنیت سازمان ملل متحد به عنوان مسیول اولیه و اصلی حفظ صلح و امنیت بین المللی و دیوان بین المللی دادگستری به عنوان رکن قضایی سازمان ملل متحد نقش مهمی در حل وفصل اختلاف بین المللی دارند. در عین حال هر رو این نهادها جزء ارکان ملل متحد محسوب می شوند که حدود و نحوه مناسبات آنها با یکدیگر در حل و فصل اختلافات موثر است. بر این مبناء در این مقاله به بررسی این امر می پردازیم که شورای امنیت و دیوان بین المللی دادگستری چه نقش و جایگاهی در حل و فصل اختلافات بین المللی دارند؟ و مناسبات این دو نهاد در حل و فصل اختلافات به چه صورت می باشد؟

روش

این مقاله به شیوه تحلیلی- توصیفی نگارش یافته است.

یافته ها و نتایج

در خصوص مناسبات شورای امنیت و دیوان بین المللی دادگستری در حل و فصل اختلافات بین المللی می توان چهار حالت را مورد بررسی قرار داد که شامل نظارت قضایی دیوان بر شورای امنیت، صلاحیت همزمان شورای امنیت و دیوان بین المللی دادگستری در رسیدگی به اختلافات بین المللی، تاثیر قطعنامه های شورای امنیت بر احکام دیوان بین المللی دادگستری و شورای امنیت به عنوان ضمانت اجرای آراء دیوان بین المللی دادگستری می باشد. همچنین باید گفت که دیوان و شورای امنیت هیچ یک بر دیگری برتری ندارند و مراجعه به شورا برای اجرای رای دیوان یا تقاضای نظر مشورتی از دیوان توسط شورای امنیت ملاک برتری هیچ یک بر دیگری نیست. به علاوه اما با توجه به اینکه شورای امنیت و دیوان بین المللی دادگستری ارکان سازمان ملل متحد می باشند لذا نمی توانند در تصمیمات خود اصول و اهداف سازمان را نادیده بگیرند و در مواردی نیز تصمیمات دیوان بر مبنای قطعنامه های شورای امنیت می تواند موجب تحکیم موضع سازمان ملل متحد در خصوص موضوع باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
51 تا 68
لینک کوتاه:
magiran.com/p2599823 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!