بررسی روند مرگ و میر کودکان زیر 5 سال و وضعیت اقتصادی و بهداشتی خانواده های آن ها طی سال های 1399-1390 در شهرستان رفسنجان: یک مطالعه توصیفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

بررسی روند مرگ کودکان زیر 5 سال می تواند در برنامه ریزی و سیاست گذاری حوزه سلامت کمک کننده باشد. بنابراین هدف مطالعه حاضر، تعیین روند مرگ و میر کودکان زیر 5 سال شهرستان رفسنجان طی سال های 1399-1390 بود.

مواد و روش ها

در این مطالعه توصیفی، تعداد 257 مورد مرگ و میر در تمام مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان مورد بررسی قرار گرفت. ابزار جمع آوری اطلاعات یک چک لیست شامل اطلاعات دموگرافیک کودک و والدین، علت فوت و معیارهای مربوط به وضعیت اقتصادی و بهداشتی خانواده ها بود. اطلاعات از طریق سامانه ثبت مرگ معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان استخراج و به صورت تعداد و درصد گزارش شد و میزان مرگ و میر در هر منطقه محاسبه و به صورت نقشه نمایش داده شد.

یافته ها

میزان بروز مرگ کودکان زیر 5 سال طی این ده سال در پسران 63/5، در دختران 86/3 و در مجموع 76/4 مورد در هر هزار تولد زنده بود. میانگین و انحراف معیار سن کودکان برابر با 79/14±90/14 ماه بود. 153 نفر (5/59 درصد) دختر، 225 نفر (5/87 درصد) بومی، 82 نفر (9/31 درصد) غیرایرانی و 154 نفر (9/59 درصد) ساکن شهر بوده اند. 24 نفر (3/9 درصد) به دلیل حوادث ترافیکی (تصادفات) فوت کرده اند. 18 نفر (7 درصد) از مادران نیز سابقه مرده زایی داشته اند. 255 نفر (2/99 درصد) از این خانواده ها به مراکز درمانی دسترسی داشته اند.

نتیجه گیری

میزان مرگ و میر در روستاها بیشتر از شهر بود. تعداد قابل توجهی از موارد مرگ و میر کودکان ساکن شهر، غیرایرانی بودند. شاید بتوان گفت شرایط نامناسب تر امکانات و خدمات بهداشتی و درمانی و همین طور شرایط اقتصادی در روستاها باعث این اتفاق باشد. همچنین به نظر می رسد افزایش تجهیزات و امکانات بخش های مراقبت های ویژه نوزادان، می تواند نقش موثری در کاهش مرگ و میر کودکان داشته باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
401 تا 418
لینک کوتاه:
magiran.com/p2600492 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!