ارزش تشخیصی سیتولوژی آسپیراسیون سوزنی ظریف در ارزیابی گره های تیروئید: یک بررسی هشت ساله در استان هرمزگان

پیام:
چکیده:
مقدمه
پیدایش گره های تیرویید مشکل بالینی شایعی است که به دلیل احتمال بدخیمی دارای اهمیت است. بررسی سیتولوژی آسپیراسیون سوزنی ظریف (FNAC) به عنوان یک روش ساده، ایمن و دقیق در ارزیابی گره های تیرویید، پذیرش گسترده ای یافته است. مطالعات متعدد در زمینه ارزش تشخیصی FNAC تیرویید، با به کار بردن روش های متفاوت، میزان حساسیت، ویژگی، ارزش اخباری مثبت و منفی و دقت تشخیصی متفاوتی را گزارش کرده اند.
مواد و روش ها
در این مطالعه گذشته نگر، 1397 نمونه FNAC (1242 زن و 155مرد، نسبت زن به مرد=8) با محدوده سنی 85-7 سال، در یک دوره هشت ساله از مهر ماه 1375 تا پایان شهریور 1383 در گروه پاتولوژی دانشکده پزشکی بندرعباس بررسی شدند. نتایج سیتولوژی به 5 گروه ناکافی، زیر حد مطلوب، خوش خیم، بدخیم و مشکوک تقسیم شدند. در 101 مورد از بیماران (88 زن و 13 مرد، نسبت زن به مرد=7) با محدوده سنی 70-17 سال، امکان دسترسی به لام های نمونه تیروییدکتومی آنها وجود داشت.
یافته ها
در بررسی نمونه های FNAC، 11.3% نمونه غیرتشخیصی (شامل موارد ناکافی 5.4% و زیر حدمطلوب 5.9%) وجود داشت. 75.2% از گره ها خوش خیم، 3.8% بدخیم و 9.7% مشکوک بودند. تشخیص هیستوپاتولوژیک نهایی در 65/3% موارد خوش خیم و در 34.7% موارد بدخیم بوده، شایع ترین ضایعات خوش خیم گواتر آدنوماتوز و گواتر کولویید و شایع ترین بدخیمی کارسینوم پاپیلاری بود. پس از مقایسه نتایج FNAC با تشخیص های هیستوپاتولوژی، با در نظر گرفتن موارد مشکوک و بدخیم FNAC به عنوان مثبت سیتولوژیک و تشخیص نهایی بدخیم (بدون موارد کارسینوم پاپیلاری نهفته) به عنوان مثبت هیستوپاتولوژیک، حساسیت 91% FNAC، ویژگی67%، ارزش اخباری مثبت و منفی 58% و 94% و دقت تشخیصی برابر 75% بود.
نتیجه گیری
FNAC در ارزیابی گره های تیرویید و انتخاب مناسب بیماران برای جراحی دارای دقت تشخیصی قابل قبول است ولی در مناطقی که شیوع ضایعات فولیکولار بالاست، به دلیل محدودیت FNAC در افتراق دقیق ضایعات فولیکولار از یکدیگر، از میزان ویژگی و ارزش اخباری مثبت آن کاسته می شود. به هر صورت،FNAC تیرویید همواره در کنار قضاوت بالینی راهگشا بوده هرگز جایگزین آن نخواهد شد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
21
لینک کوتاه:
magiran.com/p260339 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!