تاثیر تمرینات شنا به همراه مصرف ویتامین E بر مسیرWnt/β-catenin موش های اندومتریوز شده

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

اندومتریوز از نظر بافت شناسی به صورت بیش از حد ظاهر شدن بافت فیبروزی اطراف استروما و غدد اندومتریال
می باشد. فیبروز در اندومتریوز توسط مسیر سیگنال دهی Wnt تنظیم می شود که در بیماری های مختلف نقش های حیاتی ایفا می کند. هدف مطالعه حاضر بررسی تاثیر تمرینات شنا به همراه مصرف ویتامین E بر مسیرWnt/β-catenin  موش های اندومتریوز شده بود.

روش کار

این مطالعه از نوع تجربی بود که تعداد 30 سر موش صحرایی ماده ویستار 8 هفته ای با میانگین وزنی 62/15±85/202 گرم پس از القا مدل به روش پیوند زدن بافت اطراف ناحیه اندومتر به صورت تصادفی به 6 گروه کنترل سالم، شم، اندومتریوز، اندومتریوز+ویتامین E، اندومتریوز+شنا، و اندومتریوز+شنا+ویتامین E تقسیم شدند. میزان مصرف ویتامین، 200 کیلوگرم بر میلی گرم به ازای وزن بدن هر  موش بوده و نیز برنامه تمرین شنا به مدت 8 هفته و هر هفته پنج روز و هر روز به مدت 30 دقیقه بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آنالیز واریانس یک طرفه استفاده گردید. 

یافته ها

یافته ها نشان داد که میزان بیان ژن های Wnt و β-catenin در گروه اندومتریوز نسبت به گروه کنترل-سالم به طور معناداری بیشتر بود (014/0، 035/0=p). شنا، ویتامینE و ترکیبی از شنا+ویتامینE با کاهش در بیان ژن Wnt و β-catenin همراه بود که گروه اندومتریوز+شنا+ویتامینE نسبت به اندومتریوز و اندومتریوز+ویتامینE کاهش معناداری در میزان بیان ژن β-catenin (048/0، 05/0=p) و کاهش غیرمعناداری در میزان بیان ژن  Wnt(464/0، 730/0=p) داشته است.

نتیجه گیری

به طور کلی نتایج تحقیق حاضر بیانگر آن است که تنظیم بیان ژن Wnt و β-catenin در وضعیت طبیعی در فرایند آندومتریوز می تواند باعث بهبود سطح این بیماری گردد و انجام تمرینات شنا و نیز مصرف هم زمان ویتامین E در وضعیت طبیعی مسیرWnt/β-catenin  موثر خواهد بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
61 تا 71
لینک کوتاه:
magiran.com/p2607135 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!